Шкільний джекпот: хто в Луцьку заробляє на ремонтах навчальних закладів

30 Листопада 2024, 10:00
Ілюстративне фото 2264
Ілюстративне фото

У Луцьку чималі прибутки на ремонтах шкіл і дитсадків  роками отримує один і той же підприємець. Стосується це не лише тих випадків, коли суми невеликі й підрядника можна обрати без конкурсу. Така ж ситуація спостерігається і на «тендерах», які проходять без реальної конкуренції.

Хто цей успішний підприємець і як він заробляє на шкільних ремонтах, дізнався Район.Луцьк. 

На дещо викривлену ситуацію з безальтернативністю підрядника звернули увагу активісти ініціативи «За чесний тендер». У центрі їх уваги опинився підприємець Віктор Токарчук, який тривалий час отримує численні замовлення на ремонти закладів освіти. 

Фізична особа-підприємець В. С. Токарчук працює понад 30 років, основний КВЕД  – вантажний автомобільний транспорт. Крім того, підприємець займається будівництвом житлових і нежитлових будівель, доріг та автострад, лісозаготівлею, монтажними роботами.

Згідно з даними YouControl, з 2010 по 2016 рік включно прибутки підприємця від участі у державних тендерах не перевищує 493 174 гривні за рік, а з 2017 року ситуація змінюється. 

У цьому ж році, завдяки участі у  державних торгах, підприємець отримав 2 990 806 гривень, а у 2023 році ці показники становили 41 469 258 гривень. 

Через систему «Prozorro» ФОП В.С. Токарчук взяв участь у більше, ніж 490 державних закупівлях та має понад 300 укладених за їх підсумками угод, з них 156 укладено з управлінням, а згодом – департаментом освіти Луцької міської ради.

За даними інформаційно-аналітичної системи Youcontrol.com.ua, у першому півріччі 2024 року департамент освіти разом із закладами освіти замовили робіт та послуг у підприємця на майже 6 мільйонів гривень та уклали 19 договорів, при загальній сумі укладених контрактів з державними та комунальними замовниками на 12 мільйонів гривень. 

У 2023 році співвідношення було іншим: понад 6 мільйонів гривень – сума укладених договорів з освітянами Луцька з отриманих 41 мільйона гривень.

Першу угоду на ремонт опалювальної системи між тоді ще управлінням освіти Луцької міської ради та підприємцем Віктором Токарчуком електронна система закупівель фіксує ще навесні 2017 року. Сума підряду склала 150 тисяч гривень. 

Допорогові закупівлі та специфічні вимоги до учасників

До квітня 2020 року поріг для проведення закупівель складав 1 500 000 гривень для робіт і 200 000 гривень для товарів чи послуг. 

Протягом 2017-2020 років значна кількість освітянських закупівель лише трішки не дотягувала до зазначених порогів. Угоди посадовці підписували на суми 199 990 гривень, або 198 655 гривень. При цьому, договори умисне укладались на суми, що лише трішки не дотягують до «порогів», коли тендер стає обов’язковим, наприклад по ремонтах на 199 тисяч гривень. 

Навіщо ж проводити торги, наприклад, на суму 200 тисяч гривень, якщо можна занизити суму закупівлі й укласти пряму угоду зі «своїм» підприємцем? До речі, детальніше про схему та спосіб боротьби з нею можна прочитати в посібнику «Антикорупція в громаді».

Так, протягом 2017-2020 років значна кількість освітянських закупівель лише трішки не «дотягувала» до «порогів». Угоди посадовці підписували на суми 199 990 гривень, або  198 655 гривень.

Коли ж в таку суму вкластися було неможливо, тоді роботи підганяли під визначення «капітальний ремонт», а тут поріг складав 1,5 мільйона гривень, відповідно на 1,45 мільйона гривень можна підписати договір без тендеру. 

Управління освіти міської ради оголосило у серпні та у вересні 2019 року відповідно дві закупівлі: поточний ремонт входів будівлі садочка №22 на суму 199 тисяч гривень та капітальний ремонт елементів благоустрою спеціалізованої школи №5 на суму 856 тисяч гривень. В обох випадках виконавець робіт – ФОП Токарчук. При цьому, договір підряду в обох випадках однаковий. 

 

Кошторисна документація: дефектні акти, локальні кошториси не оприлюднені, тож визначити, які ж насправді роботи виконувались, неможливо. 

У квітні 2020 року дещо змінилося тендерне законодавство. З того моменту з’явились спрощені закупівлі, які необхідно було проводити, якщо сума складає понад 50 тисяч гривень. Вони простіші, потребують менше часу, не передбачають оскарження до Антимонопольного комітету. Крім того, на відміну від відкритих торгів, для того, щоб відбулась спрощена закупівля, достатньо одного учасника. Якщо замовники хотіли «протягнути» «свого» підприємця, треба було добре попрацювати над умовами закупівлі.

Так під час деяких закупівель, оголошених освітянами, у тендерній документації з’являються специфічні вимоги до потенційного виконавця. Так, при оголошенні закупівлі на поточний ремонт футбольного поля із штучним покриттям у ліцеї №3 у Луцьку в учасників просять довідку, яка містить відомості про виконання аналогічних робіт з капітального чи поточного ремонту елементів благоустрою у закладах освіти за період не раніше 2018 року. Тобто, якщо підприємець не має досвіду, то до ремонту його не допустять. 

Аналогічним договором можна було б назвати й звичайний договір на поточний ремонт приміщень чи будівлі. Але в оголошенні вказано, що необхідно саме три договори на виконання робіт з ремонту елементів благоустрою саме закладів освіти. 

Під таку вимогу підходив підприємець Токарчук, який розпочав ремонтувати школи та садочки ще з весни 2017 року. 

Пізніше у закупівлях департаменту освіти міської ради однією з вимог до учасників перед подачею пропозиції став виїзд на об’єкт і складання акту огляду, підписаного замовником.

Такі вимоги є в оголошеннях про поточні ремонти каналізації дошкільного навчального закладу № 4 у Луцькуелементів благоустрою дитячого позаміського закладу оздоровлення та відпочинку «Ровесник» в селі Забороль та про капітальний ремонт елементів благоустрою луцького ліцею №22. 

Подібна вимога дає можливість замовнику завчасно розуміти, хто планує брати участь у закупівлі, а також, ймовірно, не допустити певного підприємця до участі у торгах.  

Антимонопольний комітет визнає подібні вимоги дискримінаційними та вимагає скасувати результати торгів. Однак, при спрощених закупівлях немає процедури оскарження таких специфічних вимог.

Будівництво укриттів та «сімейний підряд»

Воєнний стан, який запровадили в країні з початком повномасштабного вторгнення, дозволив проводити облаштування укриттів та бомбосховищ без торгів. Обсяг робіт і кошти, які на них виділяли, чималенькі, адже ці об'єкти десятки років стояли закинутими. Так, наприклад, департамент освіти Луцької міської ради закупив у ФОП  В. С. Токарчук  матеріали для облаштування сидячих місць в укриттях на більше, ніж 613 тисяч гривень

Загалом, за час воєнного стану підприємець уклав лише з департаментом освіти договорів на суму близько 16 мільйонів гривень. 

Через декілька місяців від початку повномасштабного вторгнення повернули конкурентні закупівлі. Департамент освіти провів перші з початку вторгнення конкурентні торги у липні 2022 року, коли оголосив закупівлю на поточний ремонт системи теплопостачання із заміною димової труби Одерадівського ліцею № 37

У тендері взяли участь два учасники: ФОП Токарчук В.С. та ТОВ «Товіс-Транс-Буд». Спочатку ТОВ «Товіс-Транс-Буд» запропонував меншу ціну, ніж підприємець Токарчук, проте у першому раунді аукціону ФОП В.С. Токарчук знизив ціну та обійшов конкурента.

Згідно з даними YouControl, бенефіціаром ТОВ «Товіс-Транс-Буд» є Віктор Токарчук. Компанією керує Роман Вікторович Токарчук.  Крім того, у складі тендерної пропозиції цієї компанії є статут, де вказано склад засновників юридичної особи, серед яких Віктор Токарчук, Роман Токарчу, Світлана Токарчук

За роз’ясненням звернулися до директора ТОВ «Товіс-Транс-Буд» Романа Токарчука. Він підтвердив, що співзасновником компанії, але не єдиним її власником є Віктор Токарчук. 

«Але по суті це два окремих підприємства, з різним штатом працівників, які виконують різні роботи. Документи на цю закупівлю подавав мій заступник, головний інженер, який вже в нас два роки не працює. Тож я і не пригадаю, чому так відбулося, що і ФОП, і ТОВ брали участь у цих торгах», – зазначив підприємець у коментарі.  

Тобто конкурент ФОП В.С. Токарчук виявився його ж фірмою, яка підстрахувала «головного» учасника на випадок непередбачуваних обставин. Такі дії заборонені законом «Про захист економічної конкуренції». Однак, це єдина закупівля, у якій зазначені підприємства брали участь разом. 

ТОВ «Товіс-Транс-Буд» також можна вважати компанією, якій віддають перевагу освітяни. Лише у 2024 році ТОВ «ТОВІС-ТРАНС-БУД» стало переможцем у 32 закупівлях, проведених департаментом освіти міської ради, ще у шести – освітніми закладами Луцька, Прилуцького, Боголюбів.

Загалом ТОВ «Товіс-Транс-Буд» у 2023 році отримало прибутку понад 6 367 000 гривень, з них від державних закупівель – 6 233 000. У 2024 році прибуток від державних закупівель склав – 3 451 718 гривень. 

Останнім часом тендери на ремонти закладів освіти стало вигравати приватне підприємство «ЗАХІД-ТОРГ-БУД», яке, на перший погляд, ніяк не пов’язане з ФОП Токарчук. Проте у тендерній пропозиції надає договір, за яким замовляє послуги автотехніки у цього підприємця.

За даними Youcontrol, фірма належить лучанину Олегу Ковальчуку. Лише у цьому році вона уклала договорів із департаментом та закладами освіти Луцька на суму понад 7 мільйонів гривень.

На ремонт опалення – із сертифікатом на проведення покрівельних робіт

У жовтні 2022 року прийняли постанову Кабміну № 1178, якою затверджені «Особливості здійснення публічних закупівель в умовах воєнного стану», згідно з якою з’явився новий вид конкурентної закупівлі – відкриті торги з особливостями. 

У таких торгах  термін подачі тендерних пропозицій сім днів замість 14, проте є можливість оскаржити результати в Антимонопольному комітеті. Головне, що закупівля може відбуватися з одним учасником, під якого можна детально прописати вимоги.

Наприклад, у тендерній документації на капітальний ремонт системи опалення дитячого садочка №24 замовник вимагає надати копію сертифіката зі звітом по аудиту на систему управління якістю. Цей документ має засвідчити, що покрівельні роботи, будівельні спеціалізовані роботи здійснюються учасником та відповідають вимогам ДСТУ ISO 9001:2015 (ISO 9001:2015, IDT) «Системи управління якістю. Вимоги». Зазначений сертифікат має бути виданий уповноваженим органом з сертифікації системи управління. При цьому у потенційного виконавця ремонту системи опалення вимагають сертифікат на покрівельні роботи. 

У закупівлі на ремонт покрівлі даху Луцької гімназії №7 вимагають надати сертифікат на монтаж водопровідних мереж, хоча йдеться про ремонт даху.

Вимога надати той чи інший сертифікат ISO – одна з ознак, що на торги чекають не всіх. Сертифікати видаються на замовлення заявника на ті сфери, які він вказує. Зазвичай, назви цих сфер співпадають із КВЕДами. Відповідно, такі КВЕДи мають бути у заявника. Це може бути як одна сфера, так і декілька. Чим більше сфер – тим дорожча вартість сертифіката. Тобто, якщо вимагати сертифікат ISO, де більше сфер, то більше шансів, що у небажаного учасника всіх сфер не буде. 

Незрозуміло навіщо учаснику сертифікат на покрівельні роботи, якщо треба зробити ремонт системи опалення?

Як пояснила інженерка департаменту освіти міської ради Оксана Куць, у вище зазначених закупівлях таку загальну назву має сертифікат на проведення ремонтних робіт.

«Така загальна назва сертифіката, яка відноситься до всієї будівлі. Ми просили в учасників скановану копію сертифіката зі звітом по аудиту на систему управління якістю. Можна зазначати відповідні вимоги, але в даних випадках це загальний сертифікат», – додала вона. 

Система публічних закупівель «Prozorro» показує, як витрачають кошти платників податків. Але вона дає ефект лише в комплексі з іншими чинниками. Якщо замовник має наперед визначеного фаворита, то намагається уникнути тендерів або прописує документацію під конкретного виконавця. Подібні дії не є прямим порушенням законодавства, але ці «сірі схеми»  свідчать про наявні корупційні ризики та можливі зловживання. 

***

Матеріал підготовлено в рамках проєкту РЦСП «Розширення можливостей місцевих громад для реалізації антикорупційної політики», за фінансової підтримки National Endowment for Democracy.

 

 

 

Коментар
03/12/2024 Понеділок
02.12.2024