Доступний та екологічний: Луцьк реалізує проєкти, які покращують транспортну інфраструктуру

12 Листопада 2024, 11:00
Модернізований електротранспорт Луцька Партнерський матеріал 5820
Модернізований електротранспорт Луцька

Луцьк завершує участь у проєкті «Міський громадський транспорт України»,  спрямованому на оновлення парку електротранспорту, покращення його енергоефективності та екологічності. Завдяки фінансуванню від Європейського інвестиційного банку (далі – ЄІБ) та гранту від Інвестиційної платформи сусідства ЄС у 2020-2022 роках місто придбало 29 сучасних, комфортних тролейбусів і комплектуючих до них. На це ЄІБ надав Луцьку кредит у розмірі 4,36 млн євро,і додатковий грант ЄС у 160 000 євро.

Про значення результатів  проєкту для міста, переваги нових тролейбусів, можливості для перевезення маломобільних пасажирів, потреби парку Луцького підприємства електротранспорту та плани на майбутнє дізнавалася кореспондентка Район.Луцьк.

Нові тролейбуси на вулицях Луцька
Нові тролейбуси на вулицях Луцька

Транспорт оновили завдяки підтримці Європейського інвестиційного банку
Транспорт оновили завдяки підтримці Європейського інвестиційного банку

Нові тролейбуси отримали за день до повномасштабного вторгнення

ЄІБ інвестує в Україну з 2007 року, фінансуючи, зокрема, проєкти, спрямовані на розвиток транспортної інфраструктури. Один із таких проєктів  – «Міський громадський транспорт України», який передбачає кредит ЄІБ у розмірі 200 млн євро на оновлення громадського транспорту в 10-ти містах країни, серед яких і Луцьк. Окрім того, цей проєкт підтримується грантом технічної допомоги ЄС у розмірі 3,5 млн євро, що спрямований на підтримку міст-учасників і Міністерства розвитку громад та територій України, яке керує проєктом. 

Нові тролейбуси на вулицях Луцька
Нові тролейбуси на вулицях Луцька

За словами начальника відділу інвестиційної політики департаменту економічної політики Луцької міської ради Сергія Омельчука, однією з цілей проєкту було зменшити кількість викидів у центральній частині Луцька та замінити приватний транспорт з двигунами внутрішнього згоряння на більш екологічний  – електричний. Крім того, щоб розвантажити центр міста від скупчення маршруток та автобусів, ставку зробили саме на закупку транспорту високої пасажиромісткості.

Сергій Омельчук
Сергій Омельчук

До того ж тролейбусний парк міста потребував оновлення. Так, до початку проєкту середній вік луцьких тролейбусів становив близько 30 років.

«Найновіші з них були виготовлені у 1996 році, серед відносно комфортних було небагато вживаних з Польщі. Однак завдяки проєкту ситуація суттєво змінилася», – додав пан Омельчук.

Проєкт «Міський громадський транспорт України» проходив у декілька етапів.  Перший контракт на поставку тролейбусів з переможцем тендеру – підприємством «Богдан Моторс» – міська рада уклала у квітні 2020 року. Два нові тролейбуси з’явилися у місті у 2021 році, а у 2022 році – ще 27.

Нові тролейбуси для Луцька
Нові тролейбуси для Луцька

За кермом нового тролейбусу
За кермом нового тролейбусу

«Те, що тендер на поставку нового транспорту виграв виробник з Луцька позитивно вплинуло на місцеву економіку, адже податки, пов'язані прибутками фізичних осіб, залишилися у місцевому бюджеті», – додав Сергій Омельчук.

Вартість одного тролейбуса на момент придбання становила близько 4,7-4,8 млн грн без ПДВ, або, за курсом на момент підписання договору, 145 833 євро. Крім того, в межах проєкту були придбані запасні частини, інструменти та обладнання для технічного обслуговування.

За словами Сергія Омельчука, остання поставка транспорту та запчастин до нього відбулася буквально за день до початку повномасштабної війни.

Закупівля нового транспорту значно підвищила якість рухомого складу  електротранспорту в Луцьку. Наразі середній вік тролейбусів, які курсують у місті, становить близько 16 років, враховуючи як нові, так і застарілі. До того ж із закупівлею нового транспорту зменшилися експлуатаційні витрати парку.

«Так, пробіг перших із поставлених нових тролейбусів становить вже близько 200 тисяч кілометрів, на кожен розраховували приблизний термін зношення запчастин. Минуло  два  роки, але для них використовують закуплені під час проєкту розхідники. Тобто при експлуатації цього транспорту не потрібні додаткові витрати. Залишилося провести платежі, які передбачені контрактом, за післягарантійне обслуговування. Це – останній крок до завершення угоди з постачальником та виконання всіх зобов'язань перед містом», – додав він.

Модернізовані та доступні для людей з інвалідністю

Основними тролейбусними маршрутами міста лучани вже понад три роки їздять на нових тролейбусах. Нині ці тролейбуси курсують на кільцевих, чи не найдовших маршрутах №15 та 15а, а також на маршрутах №1, 2, 3, 4, 4а, 5, 12.

Модернізовані тролейбуси на маршруті
Модернізовані тролейбуси на маршруті

Транспорт, який придбали в межах проєкту, сучасний та зручний для пасажирів. Тролейбуси оснащені кондиціонерами, хоча зараз через перебої з електропостачанням їх не завжди вмикають. Для додаткового комфорту у тролейбусах встановлені USB-порти для зарядки мобільних, кожен з них обладнаний звуковими сповіщеннями, цифровими табло, контрастними вказівниками шляху, які видно здалеку ззовні та зсередини, кнопками виклику для зупинки на вимогу.

Комфортні та пристосовані для людей з інвалідністю
Комфортні та пристосовані для людей з інвалідністю

Пасажири у громадському транспорті
Пасажири у громадському транспорті

Зручні електронні табло у тролейбусах
Зручні електронні табло у тролейбусах

Крім того, новий низькопідлоговий транспорт зручний для людей з інвалідністю та батьків із дитячими візочками. 

За словами Сергія Омельчука, однією з вимог проєкту було пристосування електротранспорту для перевезення маломобільних людей. Тому нові тролейбуси мають не лише низьку підлогу, а й оснащені пандусами, які водій за потребою може відкрити, щоб всередину потрапила людина на колісному кріслі. У них доволі просторі середні майданчики, туди може стати візочок чи крісло. На цих майданчиках є відкидні стільці, на які можна присісти. Є кнопки виклику водія для людей з інвалідністю, які не пересуваються самостійно.

Просторий салон нового тролейбусу
Просторий салон нового тролейбусу

«Сам користуюся громадським транспортом і помічаю, що молодь стала частіше обирати тролейбуси, адже вони комфортніші, ніж маршрутні таксі, і при цьому вартість проїзду значно нижча», – розповідає пан Сергій.

Начальник відділу інвестиційної політики департаменту економічної політики міської ради також додав, що у межах проєкту планували побудувати нову тролейбусну лінію та впровадити автоматизовану систему збору плати. Однак, місто відмовилося використовувати на це кредит ЄІБ. За словами Сергія Омельчука, до початку проєкту повноцінну систему електронного квитка у громадському транспорті Луцька міська рада впровадила у співпраці з приватним інвестором. Тому не було потреби у виділенні коштів на неї. 

Новий проєкт та тролейбуси з автономномним ходом

За словами Сергія Омельчука, зараз у парку міського транспорту є 67 тролейбусів, не всі вони в робочому стані, деякі потребують капітального ремонту чи списання, але 52 – у стані готовності та  можуть постійно виїздити на лінію. Проте, через обмеження електропостачання, нині по місту курсують 35-38 тролейбусів, з яких 26 – нові.

26 нових тролейбусів постійно курсують на маршрутах
26 нових тролейбусів постійно курсують на маршрутах

Минулого року Луцька міська рада приєдналася до проєкту «Міський громадський транспорт України II». У межах нового проєкту планують закупити 30 нових тролейбусів, шість з яких матимуть автономну систему електроприводу, що використовує акумулятори, а не електроенергію з контактної мережі. Закупка таких тролейбусів не лише підвищить рівень екологічності громадського транспорту у Луцьку, а й дозволить забезпечити тролейбусне сполучення навіть у районах міста, де немає контактної мережі.

У Луцьку реалізують проєкт «Міський громадський транспорт України II»
У Луцьку реалізують проєкт «Міський громадський транспорт України II»

«Тендерна документація була узгоджена з банком і перекладена з англійської на українську мову. Тендер на новий проєкт оголосили у червні 2024 року»,  – уточнив Сергій Омельчук.

Європейський інвестиційний банк на цей проєкт виділить 6,33 мільйона євро. Його планують реалізувати швидше, ніж минулий. 

 

 

 

Коментар
03/12/2024 Понеділок
02.12.2024