Вивчати бізнес змалку: як і навіщо у Луцьку дітей навчають підприємництва

09 Червня 2023, 18:00
У луцьких школах вперше в Україні проводили унікальний освітній проєкт «Підприємливі діти». 2142
У луцьких школах вперше в Україні проводили унікальний освітній проєкт «Підприємливі діти».

У луцьких школах вперше в Україні проводили унікальний освітній проєкт «Підприємливі діти». Він мав розпочатися ще навесні 2022 року, однак через повномасштабне вторгнення росіян заплановані заходи почали втілювати у вересні 2022 року. Програму виконували спільно з польськими колегами з Любліна, а згодом можуть долучитись і інші міста.

Про це пише видання «Гречка»

«Українські діти прагнуть більше знати про підприємництво. Знання про підприємницьку діяльність та фінансова грамотність необхідні школярам вже з молодшого віку», – зазначає координаторка проєкту Анна Ольхова.

Старт проєкту

З 5 вересня у чотирьох навчальних закладах Луцька розпочалася реалізація проєкту «Підприємливі діти: Луцьк-Люблін». Це спільна програма муніципалітетів міст Луцьк та Люблін, факультету педагогіки та психології університету імені Марі Кюрі-Склодовської, Волинського національного університету імені Лесі Українки та громадської організації «Ефект дитини».

Програма «Підприємливі діти» вперше була реалізована у 2018 році у люблінських школах. У польському місті її апробовували впродовж двох років і вже у 2021 році вивели на міжнародний рівень у рамках співпраці Любліна із Кембриджем.

У 2022 році завдяки контактам муніципалітетів Луцька та Любліна, а також за сприяння громадської організації «Ефект дитини» в особі Анни Ольхової, Луцьк став першим містом в Україні, де реалізували програму «Підприємливі діти» у школах.

Серед завдань проєкту:

  • формування у дітей підприємницького мислення, фінансової грамотності;
  • знайомство школярів з найбільшими підприємствами Луцька;
  • наближення дитини до її громади.

Стати «підприємливими дітьми» можуть учні віком від 6 до 10 років. У проєкті також задіяні найкращі студенти факультету педагогічної та соціальної роботи Волинського національного університету, котрі пройшли профільну підготовку, що охоплювала вивчення польської мови та розробку відповідних навчальних програм.

«Ми хотіли привезти проєкт до України, і як перше місто-пілот обрали Луцьк. Основним фактором, який повпливав на вибір, стала наша попередня співпраця з міською радою та навчальними закладами, тому ми мали певне розуміння та впевненість у підтримці проєкту», – розповідає міжнародна координаторка програми «Підприємливі діти» Анна Ольхова.

Проєкт має ряд особливостей та цікавих деталей. Координаторами програми від муніципалітетів є саме департаменти та управління, що опікуються підприємництвом у місті. У Любліні це – Департамент стратегії та підприємництва, а у Луцьку – Департамент економічної політики.

Основою є вивчення бізнес-процесів дітьми за максимальної співпраці з успішними локальними підприємствами. Саме приклади роботи бізнес-партнерів проєкту стають складовою дидактичних матеріалів, які використовують у програмі.

«Польські колеги у «Підприємливих дітях» заклали ази бізнес-освіти для наймолодших. Діти вивчають, що таке неймінг, промоція, маркетинг, бізнес-план. Дізнаються, як створювати логотипи. Освоюють ті поняття, про які в українській шкільній освітній системі майже не комунікують у молодших класах. Також серед завдань автори програми в Любліні ставили промоцію локальних бізнесів і потенціалу підприємництва у місті», – коментує пані Анна.

Програма передбачає ознайомлення дітей-учасників із фірмами-партнерами, навчання згідно з сучасним конспектом занять, ілюстрацію місцевого підприємницького потенціалу та пояснення важливих понять через гру.
За словами Анни Ольхової, важливою складовою проєкту є розширення міжнародної співпраці між департаментами та університетами. У планах мають побудову комунікації між українськими та польськими школами. Вона полягатиме у поглибленні співпраці між школами на рівні педагогічних колективів та класів-учасників.

«Подібні освітні проєкти існують у скандинавських країнах вже понад 30 років, тому ми звісно втратили багато часу. Однак, у нас є шанс наздогнати їх. Втілюючи такі програми серед наймолодших, наші польські колеги підкреслюють важливість розвитку бізнесу для економіки країни. Саме через це нам так закортіло розпочати проєкт в Україні», – каже міжнародна координаторка.

Що говорять про проєкт учасники

Студентка Волинського національного університету, факультету педагогічної освіти та соціальної роботи, Дарина Лопухович розповіла, що викладає дітям основи підприємництва. Каже, що відразу погодилася взяти участь у програмі.

Дівчина в проєкті уже другий рік. Вона навчає дітей, як бути підприємливими, розповідає про етапи побудови фірми, планують з дітьми створювати власну фірму та реалізовувати бізнес-план.

«Підприємливі діти» дають мені неоціненну практику роботи з дітьми, до того ж я вчуся разом з ними й маю можливість надати їм нові знання та хороший приклад. Труднощі виникали лише при повітряних тривогах, адже тоді потрібно було бути максимально відповідальною та швидкою в реагуванні», – розповідає Дарина.

Для того, щоб стати вчителькою для дітей, студентка пройшла спеціальні навчання на платформах «Прометеус» та «Едера» про підприємництво та соціальне підприємництво. Додає, що додатково розробили концепцію навчання з соціально-відповідального бізнесу, адже такі знання є важливими в умовах війни.

«Я бачу, що діткам дуже подобається таке навчання, вони максимально залучені в процес і постійно мають якісь нові ідеї. Оскільки знання подаю в ігровій формі, вони їх легко засвоюють. Спостерігаю, що після екскурсій діти ще більше вмотивовані до навчання і мають багато енергії», – коментує Дарина Лопухович.

Валентина Вітюк – освітня координаторка проєкту «Підприємливі діти», докторка педагогічних наук, доцентка, професорка кафедри теорії і методики початкової освіти Волинського національного університету імені Лесі Українки. Вона каже, що проєкт «Підприємливі діти» – пізнавальний та потрібний з кількох причин:

  • він є практико-орієнтованим у розвитку підприємливих якостей в дітей;
  • формує поведінку свідомого споживача послуг та продукції;
  • навчає, як організувати власну справу та започаткувати велике підприємство.

«Проєкт цінний для луцьких школярів тим, що заняття проходять інтерактивно, у формі цікавої гри для дітей, під час якої вивчають складний економічний матеріал просто та доступно. Ефективним є поєднання теорії та практики: в ході проєкту діти мають майстер-класи з гончарства, флористики, є візити на п’ять підприємств і до банку», - говорить Валентина Вітюк.

Вона відзначає, що підприємці великого й малого бізнесу Луцька доступно діляться професійними секретами про те, як розпочати власну справу, як правильно скласти бізнес-план, дібрати професійних працівників, за якими критеріями це зробити, як чітко налагодити технологічний процес, як збільшувати свій прибуток, як у складний час, під час війни, бути соціально значущим для міста та країни.

«Під час проєкту діти розмірковують про свої захоплення, здібності, таланти, презентують їх, створюють свою дитячу фірму, організовують власне виробництво, відкривають фірмовий магазин чи торговий комплекс, в якому продають власноручні вироби, продукцію, і як результат – мають досить високі прибутки», – наголошує пані Валентина.

Проєкт розвиває в молодших школярів уміння організовувати свою діяльність для досягнення цілей, для реалізації своїх здібностей та інтересів.

У проєкті підприємливість розглядають як уміння зреалізувати свою креативну ідею, хобі, талант без стартового капіталу, натомість розвинувши у дітей креативність, сміливість, відповідальність, наполегливість, працездатність, самокритичність.

«На нашу думку, проєкт успішно готує молодших школярів до майбутньої професійної діяльності, а у студентів формує професійну компетентність, як реалізувати соціальну освітню галузь у Новій українській школі», – резюмує Валентина Вітюк.

Виховательки Софія Руднік та Любов Добринюк діляться, що у межах проєкту «Підприємливі діти» продовжують формувати у дітей дошкільного віку навички підприємництва, закріплюють отримані знання після роботи зі студентами та розповідають батькам про участь дітей у проєкті.

«Коронавірус та повномасштабне вторгнення росіян забрали у нас можливість бувати з дітьми за межами садочка. Натомість саме цей проєкт дозволив підприємцям завітати до нас, а дітям – побувати на різноманітних, цікавих фірмах. Надалі це дає можливість розвиватися місту, а дітям у майбутньому – обрати професію», – ділиться Софія Руднік.

Вона вважає, що цей проєкт розвиває у дітей підприємницькі здібності, знайомить з першими економічними поняттями, вчить, як заробити кошти, а потім їх витрачати, з’являється розуміння у дітей, як створюється фірма.

«Під час реалізації проєкту діти дуже допитливі, активні. У захваті були від екскурсій на підприємства та старанно працювали на майстер-класах. Особливо хочеться відмітити «Шоу талантів». Це – дуже вдала форма роботи, адже діти свої таланти готували вдома з батьками й це був справжній сюрприз для однолітків, вирували неймовірні емоції від побаченого», – наголошує вихователька Софія Руднік.

Любов Добринюк каже, що особливих труднощів не виникало. У роботі намагалися доступно донести нові поняття, над складнішими темами працювали більше.

«Вважаю, що деякі теми варто обговорювати попередньо, бо економічні поняття складні для дітей дошкільного віку. Є дуже багато позитиву від батьків. Діти постійно діляться своїми емоціями з рідними, тому, на нашу думку, в батьків скільки ж вражень як і в дітей. Вони пишаються тим, що їхні малята мають можливість брати участь у проєкті та з нетерпінням чекають нових фото та відео», – коментує Любов Добринюк.

Вчителька початкових класів Катерина Грищук у проєкті допомагала юним підприємцям налаштовуватися на роботу та втілювати ідеї, супроводжує під час екскурсій.

«Проєкт проведений на високому рівні, на ліцеїстів вплинув позитивно. Щотижня вони з нетерпінням чекали студентів, які нестандартно і креативно проводили кожне заняття, допомагали вивчати підприємницьку грамотність цікавими ігровими способами. Школярам було легко і доступно дізнаватися про способи створення прибуткового бізнесу і всі його процеси, граючись», – коментує жінка.

Розповідає, що на початку проєкту більша частина класу мріяла стати блогерами. Майже кожен був впевнений, що для цього потрібен лише сучасний телефон.

Після проведених занять і екскурсій, ліцеїстів зацікавили інші професії: директор підприємства, маркетолог, менеджер проєкту, власник магазину, оператор виробничої лінії, дизайнер.

Упродовж цього періоду дві учениці класу відкрили власні інтернет-сторінки, де продають речі, зроблені власноруч.

«Однозначно учні є центром реалізації проєкту. Дорослі лише налаштовують їх на роботу. Відповідальність, організованість, вміння працювати в команді, розкрити свої здібності й таланти – все це та багато іншого ми пропрацювали під час занять і екскурсій. Дуже добре, що окрім теорії, є багато практики. Діти не просто знайомляться, а й власноруч працюють, усвідомлюють нелегкий шлях від ідеї до відкриття магазину й зароблених коштів», – додає пані Катерина.

Жінка каже, що багато позитивних відгуків і слів подяки чує й від батьків. Наголошує, що батьки розуміють, що це – своєрідна підготовка до дорослого життя. Вони вдячні організаторам, підприємствам і підприємцям, завдяки яким, попри війну і тривоги, діти змогли ознайомитися з цікавою роботою, яка будує економіку держави.

Виробництво «Едельвіка» бере участь у навчально-промоційному проєкті уже вдруге. На підприємстві кажуть, що мали за честь приймати дітей шкіл та проводити дистанційні екскурсії у дошкільних закладах. На базі «Едельвіки» проводили серію екскурсійних подорожей підприємством та демонстрацію на реальних прикладах існуючого виробничого та бізнес-процесів.

«Основне, що ми намагалися донести до маленьких підприємців, – як вагомо бути сміливим у своїх задумах та мріях, як можна мислити неординарно, як впливає бажання навчатися та отримувати нову інформацію на розвиток власної справи, наскільки важливо розвиватися та плекати у собі такі навички як наполегливість, відповідальність та вміння усвідомлено ризикувати», – каже директорка з маркетингу Касьян Ольга.

Координаторка проєкту Анна Ольхова упевнена, що він допомагає побудувати міцну економіку країни.

«Україна заслуговує на те, щоб бути потужною у контексті підприємництва. Натомість ми іноді боїмося цього. Насправді це історія про побудову середнього класу – потужного, який стане основою економіки», – додає пані Анна.

Продовження проєкту у 2023 році

Після успішної реалізації пілотного проєкту «Підприємливі діти: Луцьк-Люблін» у першому семестрі 2022-2023 навчального року, організатори розпочали підготовку до весняної частини програми, яка розпочалася паралельно з польськими партнерами у березні.

Для Любліна це буде п’ятий, ювілейний, рік проєкту, Луцьк же тільки набирає обертів у програмі. Водночас попри війну, вона продовжується за участі нових освітніх закладів міста.

У Луцькій міській раді готові розширювати проєкт в унісон з польськими партнерами.

«Запорука успіху кожної людини – вміння заробляти гроші та правильно розпоряджатися ними. Тому ми й надалі плануємо реалізовувати цей проєкт. Сподіваємося на підтримку. Знаємо, що в проєкті польської сторони беруть участь не тільки діти шкільного віку, а й дошкільного. Тому ми теж готові розпочати роботу з дошкільнятами», – прокоментувала заступниця міського голови з питань діяльності виконавчих органів Луцької міської ради Ірина Чебелюк.

Анна Ольхова, яка перебуває у Польщі, повідомила, що співпрацю Луцька і Любліна вже оцінили на міжнародному рівні: у листопаді проєкт здобув європейську нагороду з питань промоції підприємництва.

Щодо участі дошкільнят у проєкті зазначає, що впродовж п’яти років у Любліні діти дошкільного віку були постійними учасниками програми.

«Ми впевнені, що для українських дітей ці знання теж стануть важливою базою для розвитку власних вмінь та талантів», – додала Анна Ольхова.

Масштаб проєкту у Любліні наразі відрізняється від масштабу проєкту в Луцьку. Основною причиною є те, що польські колеги розпочали програму ще у 2018 році. Проте, за словами міжнародної координаторки, за сприятливих безпекових умов у планах – амбітні цілі з розширення програми в Україні, адже дітям необхідно отримувати знання з основ підприємництва з малечку.

Цього року, окрім учнів шкіл, долучили ще дітей із двох дитсадків, у планах – поширити проєкт і серед студентів. Програми для дітей різного віку схожі, проте додалися нові підприємства регіону, куди діти ходили на екскурсії.

«Амбіція нашої громадської організації – розширити проєкт на всю Україну. Розумію, що чим ближче до центральної та східної України, тим більше підприємств релоковані, або не можуть відкрито показувати своє виробництво», – ділиться координаторка Анна Ольхова.

Щоб потрапити до проєкту, громада має відповідати двом критеріям:

  1. мати академічний центр, тобто університет, оскільки заняття для «підприємливих дітей» проводять студенти, що мають перепідготовку від авторів проєкту;
  2. мати на території малі або середні бізнеси, які готові до співпраці й відкритості, адже в межах проєкту проходять майстер-класи та екскурсії на виробництва.

Анна Ольхова вболіває за масштабування проєкту та лобіює його розширення.

«Я буду рада отримати від українських громад повідомлення про готовність втілювати цей проєкт. Це стане головним аргументом для лобіювання масштабування проєкту в Україні. Ми дуже вболіваємо і працюємо над тим, аби всі 24 області мали доступ до програми рано чи пізно», – каже вона.

 

Коментар
28/04/2024 Неділя
28.04.2024
27.04.2024