Громадські активісти розробили Антикорупційну програму для Луцької міськради: що це та як працюватиме

14 Березня 2023, 14:00
Луцька міська рада Партнерський матеріал 2088
Луцька міська рада

Корупція – дуже поширений «вірус», який частенько «підхоплюють» посадовці – як великі, так і малі. Якщо запитати у пересічного громадянина України, з чим у нього асоціюється влада (державна чи місцева), то, переконані, що першим, що спаде на думку більшості опитаних, буде слово «корупція». 

З року в рік, від виборів до виборів, з вуст «борців» з корупцією звучать гасла типу «ми поборемо корупцію!», проте «віз і нині там» – щодня новини рясніють повідомленнями з розряду «на хабарі затримали чиновника Х», «в Х міській раді купують продукти за завищеними цінами», «у Х міській раді під час війни виплачують собі захмарні премії» тощо. 

Маємо великі сподівання на те, що війна, в якій ми обов’язково переможемо, допоможе стерти такі повідомлення з інформаційного простору та викорінити корупцію навіть у свідомості тих, хто при владі.

Влітку 2022 року Україна остаточно сказала своє «так» євроінтеграції, подавши заявку на членство у ЄС. Це означає, що нам доведеться серйозно «попотіти», в тому числі у боротьбі з корупцією.

Вже у червні 2022 року було прийнято Закон України «Про засади державної антикорупційної політики на 2021-2025 роки», якою затверджено Антикорупційну стратегію. Вказана стратегія передбачає прийняття Антикорупційних програм багатьма органами державної влади та місцевого самоврядування. 

Що таке Антикорупційна програма

Як зазначає Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК), «антикорупційна програма – це документ, виконання якого сприяє формуванню негативного ставлення працівників державних органів, інших юридичних осіб до корупції. Він визначає правила, стандарти і процедури щодо виявлення, протидії та запобігання корупції».

Слід зазначити, що відповідно до Методичних рекомендацій щодо підготовки антикорупційних програм, остання не є обов’язковою для прийняття такими органами влади як, зокрема Луцька міська рада. Разом з тим, НАЗК не лише не забороняє, а навпаки, вітає прийняття таких програм міськими, селищними, сільськими радами. 

Цілком очевидно, що зацікавлені у зменшенні корупції і жителі тієї чи іншої громади. Більше того, враховуючи європейський вектор розвитку нашої держави, наявність антикорупційної програми міської ради – великий «плюс» для останньої з точки зору залучення різних фінансових чи матеріальних інвестицій.

Антикорупційна програма Луцька

24 лютого  2023 року у Луцьку за участі представників громадськості та представників місцевої влади відбулась презентація проєкту Антикорупційної програми Луцької міської ради на 2023-2025 роки. Очікується, що цей документ стане важливим засобом у боротьбі з корупцією в Луцькій громаді.

Над розробкою Антикорупційної програми працювали громадські організації «Центр Юридичної Допомоги» та «Рівненський центр «Соціальне партнерство» в рамках проєкту «Зменшення корупції в Західній Україні».

Згадані вище Методичні рекомендації НАЗК передбачають, що підготовкою антикорупційної програми займається безпосередньо орган, що її приймає. Звісно, хто як не сама міська рада знає про свої недоліки. Разом з тим, погодьтесь, ефективність такої програми викликає сумніви. Саме тому, проєкт Антикорупційної програми для Луцька підготували громадські активісти, хоча, звісно ж, останнє слово за міською радою, яка затверджує антикорупційну програму, а відтак, може, за необхідності, відкоригувати її. 

Саме у співпраці громадськості та місцевої влади вбачається ефективність Антикорупційної програми. При цьому, бажано, щоб міська влада максимально врахувала побажання і пропозиції активістів.

Як відбувалась підготовка проєкту Антикорупційної програми

Перш за все, провели експертні опитування представників бізнесу, журналістів, активістів, чинних та екс-чиновників, в ході яких вивчили різні думки щодо корупції в Луцькій громаді. Далі – запити до Луцької міської ради, аналіз розпоряджень міського голови, рішень міської ради та виконавчого комітету, моніторинг публічних закупівель, перегляд веб-сайту ради з метою виявлення корупційних зловживань посадовцями або можливостей для таких зловживань. 

Під час зазначеної діяльності виявили вразливі до корупції сфери діяльності, а згодом – напрацювали заходи щодо усунення/мінімізації корупції. Як результат шестимісячної роботи підготували проєкт Антикорупційної програми Луцької міської ради на 2023-2025 роки.

«Ми повністю все не охопимо, але все ж таки виділили найбільш вразливі до корупції сфери: земельні відносини, публічні закупівлі, діяльність комунальних підприємств, комунальне майно, діяльність колегіальних органів (рада, виконком, постійні комісії). Власне, це ті основні сфери, які ми виявили під час опитування тридцяти експертів різних галузей. 

Наголошую, що це не експерти в антикорупційній діяльності, а в своїй сфері, хтось журналіст, хтось депутат, хтось бізнесмен. Звичайно, ми проаналізували рішення Луцької міської ради і виконкому, розпорядження голови, аукціони з оренди комунального майна, веб-сайт ради, публічні закупівлі за останні два роки. Ми виявили певні зловживання і можливості для них, тому що є вразливі точки звідки пізніше виникає корупція.

Маємо вагомий досвід, адже аналізували такі речі довгий період. Спільно з рівненськими колегами брали участь у різних проєктах, які якраз займалися тим, що аналізували закупівлі нашого регіону», – розповідає про роботу над програмою голова ГО «Центр Юридичної Допомоги» Дмитро Климук

Голова ГО «Центр Юридичної Допомоги» Дмитро Климук
Голова ГО «Центр Юридичної Допомоги» Дмитро Климук

Що таке Антикорупційна програма

Антикорупційна програма, умовно, складається з трьох частин: текстова частина (преамбула, загальні положення, принципи тощо), таблиця корупційних ризиків і таблиця заходів щодо їх мінімізації/усунення. 

Основою Антикорупційної програми є корупційні ризики у тій чи іншій сфері та заходи щодо їх усунення.

Перелік корупційних ризиків, запропонований громадськими активістами, не є остаточним і вичерпним. Очевидно, що охопити всі корупційні ризики в діяльності ради неможливо. Разом з тим, важлива не кількість, а якість: важливим є те, чи затвердить міська рада Антикорупційну програму та чи почне виконувати її заходи. Інакше – для чого ідентифікувати корупційні ризики та не усувати їх? 

Публічні закупівлі

Майже кожен опитаний експерт згадав про корупцію у публічних закупівлях Луцької міської ради. Не дивно, бо тендери – це гроші, а де є гроші, там максимально проявляється корупційна складова. Саме тому, громадські активісти у Антикорупційній програмі найбільшу увагу присвятили саме публічним закупівлям. До того ж тендери – це «профіль» громадських організацій, які розробляли Антикорупційну програму.

Здавалося б, із запровадженням електронної системи «Прозорро» кількість зловживань мала б зменшитись. Незважаючи на це, замовники, будучи «під прицілом» Держаудитслужби, Антимонопольного комітету, різних правоохоронних органів, громадських активістів, дозволяють собі різні порушення при проведенні тендерів.

«Спектр» зловживань дуже різноманітний: тут можна говорити і про «улюблені» замовниками «магічні» цифри закупівель (49000 грн, 99000 грн, 199000 грн) для уникнення конкуренції, і про поділ предметів закупівель, і про завищені ціни на товари, і про дискримінаційні вимоги, і про ігнорування обґрунтованих вимог учасників закупівель, і про неправильну оцінку тендерних пропозицій. Усе це стосується і Луцької громади. Добре хоч макарони за завищеними цінами не Луцьк купував.

Що пропонує Антикорупційна програма для зменшення таких зловживань

Перш за все – створення внутрішнього органу контролю, до якого залучалася б громадськість (особливо експерти у сфері публічних закупівель). Завданням цього органу є спільний із виконавчими органами міської ради контроль за діями замовників у публічних закупівлях на всіх стадіях – від планування закупівель до виконання господарських договорів. 

Важливо, що у випадку виявлення порушень має зініціюватись питання про притягнення винних осіб до відповідальності, адже дуже часто дії замовників в електронній системі закупівель залишаються безкарними. Наприклад, у відкритих торгах уповноважена особа замовника прийняла неправильне рішення, з яким не погодився учасник і оскаржив його до Антимонопольного комітету (АМКУ). Після позитивного для учасника рішення АМКУ, уповноважена особа замовника усуває порушення. 

Здавалося б, неправомірні дії виявлені та усунуті, але: замовник втратив «2-3 тижні» (с) на процедури оскарження та своєчасно не закупив необхідний товар (роботи, послуги). Це точно не про максимальну ефективність та економію, про які говорить закон «Про публічні закупівлі».

Антикорупційна програма передбачає також прийняття внутрішнього розпорядчого документу щодо порядку підготовки та затвердження інформації про технічні, якісні та кількісні характеристики предмету закупівлі ініціаторами закупівель. Цей документ має встановити уніфіковані вимоги до визначення характеристик предмету закупівлі виконавчими органами влади, і тоді зникнуть згадані вище «магічні» цифри, завищені ціни, зменшуються ризики закупівлі неякісних товарів, робіт, послуг.

Пропонується також затвердити типову форму господарських договорів, що укладаються міською радою та виконавчими органами – з метою мінімізації зловживань при виконанні договорів про закупівлю за бюджетні кошти та, особливо, посилення контролю за його виконанням постачальниками/виконавцями/підрядниками міської ради.

Комунальні підприємства 

Чимало нарікань і на роботу комунальних підприємств Луцької міської ради: багато розмов про їх збитковість; про «віртуальні» послуги, які надаються КП; про наявність в керівників КП своїх «улюблених» фірм, в яких замовляються товари/послуги; непрозорість діяльності КП.

Активісти вважають, що ключовою причиною цього є відсутність належного контролю за діяльністю комунальних підприємств. Саме тому основним рішенням Антикорупційної програми щодо комунальних підприємств є створення незалежної наглядової ради (із залученням громадськості).

Планують, що наглядова рада здійснюватиме контроль за роботою юридичних осіб публічного права, що належать до сфери управління Луцької міської ради: вибірковий моніторинг актів проведених аудитів аналіз проведених закупівель, вивчення контрагентів, з якими укладалися договори.

Результати аудитів розміщуватимуть на офіційному веб-сайті ради для ознайомлення жителів громади. Адже вкрай важливо, щоб рівень довіри жителів громади до комунальних підприємств зростав, а запорукою цього є, зокрема прозора та відкрита діяльність.

Серед інших заходів – прийняття етичного кодексу працівників комунальних закладів, підприємств, установ з метою нормативного закріплення антикорупційних положень; перегляд статутів КП типової форми контракту з керівником з метою зменшення ризиків зловживань владними повноваженнями посадових осіб міської ради, які є «кураторами» діяльності комунальних підприємств.

Майно, земля

Не лише бюджетні гроші, але й комунальне майно та земля – ласі шматочки, на які завжди мають свої запити зацікавлені особи.

Кажуть, землю в Луцьку отримати пересічній особі – з розряду «анріал». Не дивно, що частенько земельні рішення приймаються на користь депутатських фірм. Про це ми розказували тут.

Чому так стається? Знову ж таки – відсутність належного і незалежного контролю. Непрозорість і недостатня відкритість інформації про землі. До прикладу, інформація про вільні земельні ділянки Луцька виглядає досить скромно. Тому активісти пропонують, як і у випадку із закупівлями, задіяти той же орган контролю, який здійснюватиме моніторинг використання земель, які у користуванні, в оренді, виявлятиме факти самочинної забудови земельних ділянок, інших фактів нецільового використання земель громади. 

Звісно ці функції може виконувати і діюче Управління земельними ресурсами Луцької міської ради. Також пропонується доступно оприлюднювати інформацію про вільні землі, робити пояснювальні записки до проєктів рішень із земельних питань.

Не все в порядку і з комунальним майном громади. Діють застарілі рішення в сфері оренди, що не враховують положення відносно нового Закону

Не зовсім зрозумілий перелік підприємств, установ та організацій, що надають соціально важливі послуги населенню міської територіальної громади, в якому лише одна громадська організація, що має право продовжити договір оренди без аукціону. Ці та інші недоліки Антикорупційна програма пропонує усунути, в основному, через незалежний контроль.

Інше 

Багато є й інших ідентифікованих корупційних ризиків. Це стосується «відкритості» інформації про оплату праці посадовців (за 2021-2022 роки оприлюднене лише одне розпорядження щодо преміювання). Є запитання до прозорості та відкритості різних конкурсів міської ради (на посади, конкурси з перевезення). 

Звісно, охоплено тему конфлікту інтересів, своєчасного декларування доходів, прозорої роботу колегіальних органів, представництва інтересів міської ради (читай «громади») в судах, поводження з гуманітарною допомогою та ін.

Як вже зазначалось, розробники Антикорупційної програми не претендують на авторство та відкриті до обґрунтованих пропозицій міської ради. Разом з тим, ми не відмовляємося від авторства, а напрацьований проєкт є базою, в яку можна вносити доповнення, щось змінити тощо.

Наостанок

Важливим у Антикорупційній програмі є те, щоб вона не стала, як це часто буває, «мертвим», декларативним документом в діяльності ради, а дійсно виконувалась, зазнавала позитивних змін та «жила». Антикорупційна програма, у разі успішного її виконання, сприятиме створенню позитивного іміджу місцевої влади, підвищенню рівня довіри населення до муніципалітету.

Наразі ж проєкт Антикорупційної програми оприлюднений для публічного обговорення як небайдужими жителями Луцької громади, так і представниками місцевої влади. Всі бажаючі мають змогу висловити свої зауваження, пропозиції, побажання до 15 березня 2023 року.

***

Матеріал підготовлено в рамках проєкту «Зменшення корупції в Західній Україні», за фінансової підтримки фонду «National endowment for Democracy» (USA).

Коментар
19/04/2024 П'ятниця
19.04.2024
18.04.2024
Афіша
  • Сьогодні
  • Завтра
  • Незабаром