Під час війни та попри тривоги: як у Луцьку реалізовують проєкт «Підприємливі діти»

20 Жовтня 2022, 15:15
Луцькі школярі, попри тривоги, навчаються підприємництву 2662
Луцькі школярі, попри тривоги, навчаються підприємництву

У луцьких школах вперше в Україні проводять унікальний освітній проєкт «Підприємливі діти». На жаль, проєкт не розпочався навесні через початок повномасшабної агресії Росії проти України, проте заплановані заходи проводяться у вересні 2022 року. Програму виконують спільно з польськими колегами з Любліна. 

Журналістці Район.Луцьк вдалося поспілкуватися з учасниками та організаторами освітнього проєкту, а також дізнатися чи складно реалізовувати освітній проєкт під час війни. 

Старт проєкту 

З 5 вересня у чотирьох навчальних закладах Луцька – Навчально-виховному комплексі №9, гімназії №21, ліцеї №27, НВК №26 – розпочалася реалізація проєкту «Підприємливі діти: Луцьк-Люблін». Це спільна програма муніципалітетів міст Луцька та Любліна, факультету педагогіки та психології університету імені Марі Кюрі-Склодовської та Волинського національного університету імені Лесі Українки та громадська організація «Ефект дитини».

Програма «Підприємливі діти» вперше була реалізована у 2018 році у люблінських школах. Польське місто апробовувало її впродовж двох років і вже у 2021 -му вивело на міжнародний рівень у рамках співпраці Любліна із Кембриджем. 

У 2022 році завдяки контактам муніципалітетів Луцька та Любліна, а також за сприяння громадської організації «Ефект дитини» в особі Анни Ольхової Луцьк став першим містом в Україні, яке реалізовує програму «Підприємливі діти» у своїх школах.

«Ми хотіли «привезти» проєкт до України і як перше місто-пілот обрали Луцьк. Основним фактором, який повпливав на вибір стала наша попередня співпраця з міською радою та навчальними закладами, тому ми мали певне розуміння та впевненість у підтримці проєкту », -  розповідає міжнародна координаторка програми «Підприємливі діти» Анна Ольхова.

Проєкт має ряд особливостей та цікавих деталей. Координаторами програми від муніципалітетів є саме департаменти та управління, що опікуються підприємництвом у місті, так, у Любліні це Департамент стратегії та підприємництва, а у Луцьку - Департамент економічної політики. Адже, основою проєкту є вивчення бізнес процесів дітьми за максимальної співпраці з успішними локальними підприємствами. Саме приклади роботи бізнес-партнерів проєкту стають складовою дидактичних матеріалів, що використовуються у програмі.

«Польські колеги у «Підприємливих дітях» заклали ази бізнес освіти для наймолодших: діти вивчають що таке неймінг, промоція, маркетинг, бізнес-план, як створювати логотипи, тобто ті поняття, про які в український шкільній освітній системі майже не комунікують з дітьми молодших класів. Також  серед завдань автори програми в Любліні ставили перед собою промоцію локальних бізнесів і потенціалу підприємництва у місті» - коментує пані Анна. 

Програма передбачає ознайомлення дітей-учасників із наявними фірмами-партнерами, навчання згідно сучасного конспекту занять, ілюстрація місцевого підприємницького потенціалу та пояснення важливих понять через гру тощо. 

За словами Анни Ольхової важливою складовою проєкту є розширення міжнародної співпраці між департаментами та університетами. У планах навіть «побудувати місточки» комунікації між українськими та польськими школами: поглиблення співпраці між шкільними закладами на рівні педагогічних колективів та класів-учасників.

«Подібні освітні проєкти існують у скандинавських країнах вже понад 30 років, тому ми звісно втратили багато часу, проте у нас є шанс наздогнати їх. Втілюючи такі програми серед наймолодших, наші польські колеги підкреслюють важливість розвитку бізнесу для економіки країни. Відповідно, саме через це, нам так закортіло розпочати проєкт в Україні уже у цьому році», - каже міжнародна координаторка.

Складнощі та особливості проєкту 

У ході реалізації будь-яких проєктів майже завжди виникають труднощі,проте коли міжнародна програма реалізовується під час війни викликів перед організаторами стає на порядок більше. Переривання та перенесення уроків через тривоги, заняття у бомбосховищах, вивчення заспокійливих віршиків та пісень — це лише мала частина того, з чим стикаються студентки, які проводять заняття. 

«Найтяжче проводити проєкт у воєнний час, бо кожного разу або розпочинається тривога, або через інші безпекові обставини переноситься заняття. Проте, також неймовірно складно, коли заняття проходять дистанційно, адже ми готувалися до програми майже рік, і нам дуже хочеться втілити її з дітьми наживо», - каже студентка Скороход Лілія

Навіть зустріч журналістки та школярів перервала тривога. Спустившись в укриття, діти намагалися підтримувати одне одного, аби не піддаватися страху. Студентки ж, аби розважити дітей, розпочали проведення «руханки в укритті». Дітлахи миряться з сучасними реаліями і з нетерпінням чекають відбою тривоги, аби продовжити заняття.

Читайте також: Графічний батальйон, або Як психологи і мультиплікатори допомагають українським дітям

 У ході реалізації проєкту діти-учасники, окрім шкільних домашніх завдань, заангажовані у підготовку до занять програми «Підприємливі діти». Щотижня школярі з нетерпінням чекають викладачів-студенток з Кликуном, який «оживає» на заняттях та допомагає вивчати підприємливу грамотність у найцікавіший ігровий спосіб. Саме він є родзинкою проєкту «Підприємливі діти», адже спеціально був розроблений на замовлення Луцької міської ради для даного проєкту. За допомогою іграшки студентки спілкуються з дітьми та вивчають бізнес процеси, граючись. 

«Дітки обожнюють Кликуна, тому з радістю виконують завдання від нього. Їм цікаво дізнаватися, як створювати прибутковий бізнес. Кожного разу, коли ми приходимо до них на урок, вони біжать з нами обійматися. Усі вони активні, кожен проявляє ініціативу та має власну думку, яку не боїться висловлювати. Особисто мені найбільше запам'яталося, коли дітки перепросили у Кликуна вкінці уроку за те, що голосно виконували завдання», - розповідає студентка Карплюк Богдана.

Проєкт очима дітей

Оскільки проєкт є інноваційним для України, дітлахи вперше можуть вивчати не як економити кошти, а як розвивати своє хобі, талант, креативність та потенціал для отримання можливості заробляти на цьому. 

«Ми створюємо різні проєкти, розділяємося на групи, малюємо логотипи, робимо унікальні товари, дізнаємося як витрачати фінанси з подальшою вигодою та показуємо свої таланти. Навчаючись використовувати власні хобі для заробітку я не забуваю ще й про те, що гроші - це не найважливіша складова життя і свої вміння варто поліпшувати не лише для отримання коштів», - розповідає маленька учасниця проєкту Мартинюк Злата.

«Фішкою» проєкту є те, що дітям подають не лише теоретичний матеріал, а й надають можливість відвідувати різноманітні місцеві підприємства-партнери, на яких знайомляться з власниками та менеджерами, а також можуть запропонувати власне новаторське бачення виробленої продукції. Тому всі дітки обрали власні фірми-фаворити, на яких мріють побувати.

«Я хотів би відвідати компанію, у якій щось програмують. Мені дещо прикро, що мої друзі з інших шкіл не мають можливості бути учасниками цього проєкту, адже у них теж є мрії побувати на якихось підприємствах та дізнатися дещо більше про їхню роботу», - коментує школяр Некоз Вадим.

Приходячи додому дітлахи діляться з батьками та однолітками отриманим підприємницьким досвідом. Дорослі ж своєю чергою наголошують, що вони максимально зацікавлені у подібному навчанні дітей і всіляко намагаються допомогти їм у цьому: допомагають дітям створювати власну продукцію, готуватися до виступів, відгукуються на будь-які пропозиції поїхати кудись та дізнатися щось нове, підтримують дітей у пошуку себе. 

Ще однією з особливостей проєкту є проведення «Шоу талантів», на якому дітки презентують власні вміння та розповідають як можна використати їх для створення власного бізнесу. 

На одному з таких конкурсів побувала журналістка Район.Луцьк. Школярі ділилися своїми вміннями серед яких було малювання, шиття, співи, танці, декламування віршів, заняття боксом та футболом, вивчення програмування, колекціонування та розробка машинок, бісероплетіння, ліплення з пластиліну. Варто зазначити, що деякі з учнів вже мають власний невеличкий бізнес (невеличкий курятник або ж виготовлення хенд-мейд прикрас), заробіток з якого мріють віддати для підтримки Збройних сил України.

«Мені дуже подобається, що проєкт переплітається з концепцією занять Нової української школи: дітки працюють у командах, самостійно виступають, стають розкутішими, постійно рухаються, навчаються вільно висловлювати власну думку. Програма поглиблює дитячі знання у сфері підприємницької діяльності та навчає з чого ж починати власний бізнес. Наразі це є дуже важливим, бо у цей складний час діти є нашим майбутнім, саме вони повинні будуть відбудовувати країну», - розповідає вчителька молодших класів Фещенко Тетяна.

Плани на майбутнє 

Організатори проєкту мають багато мрій та планів, щодо розширення програми. 

«Для мене «Підприємливі діти» - це крок до поглиблення різнорівневих співпраць та, у глобальному масштабі, це наші спільні спроби додати інновацій у традиційний освітній процес. Програма показала, що для сильної команди не існує труднощів, які не можна здолати», - коментує Анна Ольхова.

Організатори наголошують, що наразі в Україні популяризація бізнесу відбувається через економічні показники, індекси, платоспроможність, податкові історії, проте проєкт відкриває підприємства з іншої, цікавої сторони. У програмі присутня «пряма демократія», тобто якщо діткам не сподобається похід на ту чи іншу фірму, якщо їх там не зацікавлять, то організатори не будуть нав'язувати дітям інакшу думку. 

Масштаб проєкту у Любліні наразі відрізняється від масштабу проєкту в Луцьку. Основною причиною цього є те, що польські колеги розпочали програму ще у 2018 році. Проте, за словами міжнародної координаторки, за сприятливих безпекових умов у планах амбітні цілі по розширенню програми в Україні,адже дітям просто необхідно отримувати знання з основ підприємництва з малечку.

Координатори зазначають, що мріють про проведення подібних проєктів по всій Україні, адже дітям просто необхідно отримувати важливу підприємницьку діяльність з малечку. 

«У 2023 році плануємо адаптувати проєкт «Підприємливі діти» для дітей 5–6 років закладів дошкільної освіти. У вересні студентки Волинського національного університету імені Лесі Українки та старший викладач кафедри загальної педагогіки та дошкільної освіти пройшли 10-денне стажування на факультеті педагогіки та психології в Університеті Марії Кюрі-Склодовської, аби надалі могти перейти на наступні етапи розширення проєкту», - розповідає освітній координатор Валентина Вітюк.

Читайте також: Енергія світла для військових: як у Волинському університеті створюють сонячні батареї на фронт

Студентки своєю чергою кажуть, що проєкт надає круту можливість для саморозвитку та отримання неймовірно важливого досвіду. 

«Ми - майбутні педагоги. Тому для нас було надзвичайно цінно і цікаво подивитися, як відбувається навчальний процес закордоном. Ми мали можливість відвідати та приватні, і державні школи, також побачили, як працюють садочки в Польщі. В Україну ми привезли величезний багаж знань, які в майбутньому будемо використовувати у професійній діяльності. Надзвичайно сподобались лекції в університеті Марії Кюрі-Склодовської. На них ми дізналися про медіаторство, про особливі аптечки та багато чого іншого», - резюмує Карпюк Богдана. 

Фото з фейсбук сторінки проєкту «Підприємливі діти»

 

Коментар
Код блоку:
27/11/2022 Неділя
27.11.2022