Знайшли помилку? Виділіть частину тексту і натисніть CTRL + Enter

Луцький письменник створив у кімнаті світову авіабазу

16:16 20.07.2016
1201

Сотня міні-винищувачів зберігається вдома у волинського письменника Валерія Гнатюка, якого більше знають як Гната Голку.

Окрім занять літературою, чоловік малює, а також має серйозне хобі. Ще в дитинстві він захопився авіамоделізмом, і тепер у нього своя колекція моделей бойових літальних апаратів. Про це йдеться у матеріалі тижневика «Сім’я і Дім».

Кожен винищувач має власного історичного двійника. Завдяки цій колекції можна дослідити чи не всю авіацію часів Другої світової війни. Над своїми літаками Гнат Голка працює 20 років, хоча цікавитися авіаконструюванням 44-річний митець почав ще в школі.

МОДЕЛЮВАННЮ ВЧИВ ПЕДАГОГ-МАТЕМАТИК

У кімнаті Валерія Гнатюка скляний стелаж, на якому розставлені винищувачі. Взагалі бойових літаків було значно більше, проте 30 модельок він віддав у Луцький музей історії українського війська.

Як не дивно, любов’ю до моделювання чоловік завдячує шкільному вчителеві-математику, який мав таке незвичне хобі.

– Я страшенно не любив математики, тому що більше гуманітарій. Але наш математик Євген Станіславович Філіпович був прикольний дядько, і він нас навчив моделювати. У шкільні роки це було несерйозно. Ми просто склеювали і не розмальовували моделі. А далі настав той момент, коли у справу поринаєш з головою і створюєш не просто іграшку, а справжню модель. Що таке модель? Це точна копія літального апарата, який брав участь у бойових діях. Я собі вибрав окрему тему – винищувачі Другої світової війни військово-повітряних сил усіх воюючих країн, – розповів Валерій Гнатюк.

Власник літаків відкриває шафу і показує, який літак звідки.

– Великобританія, Сполучені Штати Америки, Радянський Союз, Франція, Австралія, Нова Зеландія, Польща, Данія, Югославія (мало хто знає, що Югославія брала участь у Другій світовій війні), Китай, Німеччина, Італія, Фінляндія, Японія, Болгарія та Угорщина, – розповів чоловік.


ОСВОЇВ ДЕКІЛЬКА ПРОФЕСІЙ

Малесенькі фігурки, але зроблені з багатьох деталей. Модель можна створити як із тридцяти деталей, так і з трьохсот. Вартість наборів різноманітна. Їх можна купити за 100 гривень, а можна і за 100 доларів. Валерій розповідає, що йому до вподоби робити складніші конструкції. Деякі деталі він створює з підручних матеріалів.

– З крил виглядають кулемети. Я їх виготовляю із голок шприців. У мене повно різних допоміжних матеріалів. Це дуже оживляє модель. Вона стає схожа на справжній літальний апарат, а не на іграшку.

Один з інструментів, яким користується для роботи, – це медичний скальпель. Каже, що він незамінний. Фарбує свої літаки за допомогою аерографа (міні-пульверизатора). З розмальовуванням йому простіше, розповідає, що свого часу закінчив художню школу. Щоб виготовляти моделі літаків, потрібно багато вчитися, без цього результатів не досягнеш.


– Щоб конструювати моделі літаків, потрібно освоїти кілька професій, зокрема слюсаря, маляра і навіть ювеліра. Адже все це випилюється, шпаклюється, зачищається, полірується. Інакше модель не зробиш, – каже майстер.

ДВА ВИНИЩУВАЧІ ВІДЗНАЧИЛИ В ПОЛЬЩІ

Валерій Гнатюк представляв свої моделі на різних виставках, які проходили у краєзнавчому музеї, у приміщенні «Західінкомбанку», у стінах рідного історичного факультету, в якому навчався авіамоделіст.

Два роки тому Валерій Гнатюк взяв участь у Восьмому конкурсі моделярському в польському місті Свіднік.

– На джазовому фестивалі я познайомився з одним хорошим хлопцем, поляком, який теж захоплюється темою авіації. Він не стільки моделіст, як історик авіації. Майже все своє життя працював у Свідніку на заводі гелікоптерів. Там часто проходять фестивалі, конкурси, адже Свіднік поруч із Любліном, а в Любліні є аеропорт. І от мене запросили туди на конкурс. Я був єдиний іноземний учасник.

Валерій представив на конкурс лише три роботи, адже такі делікатні конструкції непросто перевозити. Дві моделі відзначили.

– Там немає такої совдепії, як перше, друге, третє місце. Там відзначають у категоріях. У категорії може відзначатися одна модель, а може 4 моделі. Одну з моїх моделей – американський «Мустанг» – відзначили у категорії «Найкращий камуфляж». Їм дуже сподобалося, як я виготовив так звані смуги вторгнення. Їх насправді дуже важко зробити. Потрібно клеїти різні стрічки, дуже акуратно їх потім знімати. Ця модель повністю відтворює літак, який брав участь в операції Оверлорд – вторгнення у Нормандію. Тоді на літаки навмисне наносили такі чорно-білі смуги, щоб упізнавати своїх, – розповів авіаконструктор.

У Валерія Гнатюка є томи літератури про винищувачі, зокрема й зарубіжної. Щоб займатися історичною авіаконструкцією, він навіть навчився читати кількома мовами: польською, словацькою та чеською. Знає історію кожного літака, кожного льотчика, який літав на оригіналі його моделі. Крім того, він назбирав колекцію марок з літаками, у якій налічується понад 1000 екземплярів. Таке хобі трансформувалося з мрії стати льотчиком. Проте реалізувати мрії не судилося через зір, який не був ідеальним як для льотчика.

Створювати моделі літаків – насправді дуже клопітка праця. Якщо виділяти по 3–4 години в день на одну модель, працювати над нею доведеться близько місяця.

Найкраще моделі у Валерія Гнатюка творяться під музичний супровід «Металліки». Майстер любить важкий рок. Саме така музика й допомагає творити. Кава або чай, улюблені пісні – і робота пішла, каже співрозмовник. Коли завершуєш модель, додає, тоді виникає неперевершене відчуття творчого «кайфу».

– Якщо модель важка, ти довго з нею мучишся і вже доробляєш, тоді виникає таке відчуття: нарешті я це зробив, я молодець. Потім сидиш, довго на це дивишся і кайфуєш, що вона вийшла точно такою, як і хотів, – каже моделіст.

Розмовляла Наталка ПОЛІЩУК

Використання цього матеріалу без дозволу редакції «Район.Луцьк» заборонене. Авторські права захищені українським і міжнародним законодавством. Під «використанням» мається на увазі повна або часткова републікація цього матеріалу на сторінках інших інтернет-видань (окрім соціальних медіа). Щодо використання матеріалу телефонуйте +38 066 413 29 28 або пишіть на редакційну електронну адресу [email protected]

Коментарі
26 вересня
Сьогодні
Вчора
24.09.2018
Підписатися на наші новини
*ви у будь-який момент зможете відписатися від наших новин