Інвестиція в майбутнє: чому дитині варто навчатись у Малій Академії сучасного мистецтва

02 Вересня 2019, 17:15
2026

У Луцьку в вересні відкриє свої двері Мала Академія сучасного мистецтва. Юні художники впродовж п’яти років опановуватимуть різні дисципліни, які стануть в нагоді при вступі у вищий навчальний заклад, або ж у повсякденному житті. Організатори школи прагнуть познайомити дітей з мистецтвом, оскільки вважають, що це потрібно робити з малечку.

Журналісти Район.in.ua поспілкувались із Директоркою Музею сучасного мистецтва Корсаків Валентиною Шотік. Вона наразі активно опікується Академією, яка діятиме при Музеї. Тож розповіла чимало цікавого, зокрема, й про унікальність цього проекту.

– Мала Академія сучасного мистецтва. Чому саме так, а не як традиційно –  художня школа, де просто вчать малювати яблука, кола й дерева?

– В нас є Академія сучасного мистецтва, де відбуваються різнопланові заняття з дорослими. Доречі, Музею нещодавно виповнився рік, а Академія – з березня. Концепція школи полягає в тому, що ми навчимо дітей рефлексувати. Тобто передавати дійсність на полотно. Те, що вони бачать, але не в такій формі, як нас вчили в художніх школах: «Дітки малюємо сьогодні природу. Що в нас за вікном? Дощ». Дітки взяли блакитний олівець і розпочали малювати краплини дощу, хмарку, яка усміхається. Я так пояснюю детально, щоб зрозуміли люди недотичні до мистецтва, але хочуть долучити своїх діток. Так ми малювали ці крапельки й все, я знаю, бо сама була ученицею художньої школи. Наша ідея кардинально відрізняється від того, як вчили малювати нас той самий дощ. Дітки малюватимуть свої відчуття, коли падає дощ, тобто емоції. Що відчувають і як бачать цей процес. Це можуть бути в блакитних тонах мазки фарби, чи їхній дощ взагалі буде помаранчевим чи жовтим, або й навіть феєричним вибухом кольорів. Ми вчитимемо дітей проявляти те особисте й індивідуальне, що вони мають. Будемо занурюватись у внутрішній світ кожного учня окремо. Якщо дитина захоче намалювати сонце не кругле, а квадратне, то, напевно, дитина так це бачить. І можливо це буде шедевр, як майбутнього художника чи митця сучасного мистецтва, зокрема, українського.

Читати також: Як Луцьк отримав нову туристичну фішку – музей сучасного українського мистецтва

–  У чому полягає іноваційність навчання?

– Таке вперше організовують не тільки в Луцьку, але й в Україні. Це європейська методика, за якою за кордоном діток навчають уже не перший рік. Куратор цього навчання Богдан Мисюга зараз активно нас – майбутніх викладачів –  цьому навчає, показує що й до чого.

–  А які будуть предмети?

– Навчатимуть чотирьох неординарних предметів в порівнянні зі звичайною художньою школою: графічний образ, кольорознавство і техніки малярства, час і простір, історія художньої форми (історія національних художніх  традицій у мистецтві, історія стилів, семіотика, це все у комплексі із теорією музики та театру).  Щодо музики, пан Богдан пояснює це так, що людина, яка є митець живопису чи графіки  не може не бути дотичною до музики. Тому що, якщо людина творча, то вона повинна бути такою у всьому. Ми також плануємо створити в нашій школі музичний інструмент на якому клавіші відповідатимуть певному кольору. Якщо хтось захоче заграти вальс дощу, то натискатиме певні клавіші й так передаватиме ефект дощу на полотно, наприклад. Чи якусь експресію. То уже дитина дивитиметься в залежності від обраних кольорів. Цікавим, зокрема, буде навчання в плані історії. Бо ми як вчили – як події і різні ситуації відбивались на мистецтві. Тут потрібно буде навчитись аналізувати мистецтво. Наприклад, візьмемо якийсь історичний період. Що тоді відбувалось в тій чи іншій країні, що люди переживали, як як це проявлялося у творчості. Чи це якісь депресивні форми зображення чи психологічно важкі категорії перенесення. Ми будемо вивчати все цікавлячись «Чому?». От до прикладу, сфінкси в Єгипті. Що символізує їхня гордовито піднята голова? А чому щит був круглої форми чи певного розміру. Що означають певні кола. Це дисципліна «ергономіка», яку вивчатимемо також.

Читати також: Як побачити шедевр в абстракції: цитатник Академії сучасного мистецтва

– Скільки часу триватиме навчання?

– Загалом 5 років. Перший рік діти вивчатимуть відчуття. Фізичні характеристики кольору, його теорію й вплив. Що таке лінія, точка, як вони проявляються на полотні, як це впливає на відображені поруч предмети. Бо це дуже важливо. Приміром, візьмемо дві кулі – жовту і темно-зелену, однакового розміру й ваги, і покажемо їх здалека. Будь-хто скаже, що жовта – більша. Це і є вплив кольору. Навчити дітей малювати не давши їм базу знань про колір і його вплив – це не є розумно. Тому що для того, щоб дитина почала проявляти себе на полотні, повинна мати для цього інструменти. А пізнання і знання кольору це і є інструмент роботи з нею. Не можна працювати з палітрою не знаючи її значення й суті.

–  Якого віку набираєте діток у групи?

– З 12 років. Тому що саме тоді дитина досягає більш-менш психологічної зрілості, формує свої погляди, і розуміє, що їй подобається, а що ні. Приблизно тоді й відкриває свої таланти. Також –  5 років до кінця школи, коли дитина зможе вже вступити в ВНЗ. Поправді кажучи, багато батьків телефонують і просять, аби ми й менших записували – з 6 років. Вирішуємо це питання, й, можливо, якщо буде достатня кількість охочих дітей, щоб сформувати окрему групу, організуємо це. А взагалі плануємо 40 дітей з 12 років (2 групи), і ще 20 дітей менших в окрему групу.

Читати також: Арт-банк: як наважитися інвестувати в мистецтво

– Хто будуть викладачі?

– Головний – Богдан Мисюга – викладач Львівської національної академії мистецтв. Історію Єгипту й мистецтвознавства викладатиму я. В проекті – залучення більшої кількості людей, які однозначно мають бути креативними, люблять дітей і будуть з ними на одній хвилі. Тому що, який би ти не був розумний викладач, а знайти спільну мову й підходу до дітей не можеш, то ні контакту, ні роботи, ні провідника з тебе не вийде. А це дуже важливо. Ми дивимось на індивідуальні якості, ставлення до дітей, спілкування з ними. Бо ж часом потрібно кілька разів пояснювати одне й теж. Має бути чимало терпіння. Бо й інформацію потрібно вміти вибирати, адже її дуже багато зайвої. Для мене, як для педагога, а що вже говорити про діток. Не можна це все викладати, бо учні скажуть: «Куди я попала? Що тут? Я нічого не зрозуміла». Тому нам викладачам важливо перечитати, обдумати і вирішити що буде цікаво маленьким митцям. Наприклад, роки палеоліту, чи те, що там знайшли глечик і скільки йому років, і чому у нього носик був певної форми, хто й для чого це зробив, що на ньому намалювали.

– А яка періодичність навчання?

– Три рази на тиждень три години. Це у перший рік, а далі будемо ускладнювати. Орієнтовно навчання відбуватиметься після обіду, з 15.30. Але, якщо буде певна кількість дітей, які захочуть навчатись у першу зміну, то звичайно домовимось й про це. З часом за бажанням учнів 4 дні по 4 години.

– Скільки вартує навчання? І що входить в оплату?

– За місяць – 1,6 тисяч гривень. У ціну враховані матеріали. Чаювання і спілкування на закулісні теми буде згодом, не з першого заняття. Це ж не тільки на фарби чи пензлі. Наприклад, буде заняття, на якому ми зав’язуватимемо очі дітям хустинками пропонуватимемо послухати музику або навпаки тишу. Вони мають проаналізувати, сприйняти, пропустити через себе, а потім вирішити, що це буде. Заняття будуть різнопланові. Ми вже готуємо аудиторію. А ще зауважу, що оплачувати одразу за рік не потрібно.

– А якщо хтось захоче оплатити одразу за усе навчання, буде індивідуальна знижка?

– Звичайно, домовимось. Окремо ще є додатковий бонус – батьки дітей, які відвідуватимуть нашу школу, впродовж усього навчання зможуть безплатно відвідувати Музей. Ми таким чином хочемо долучити й батьків до сучасного мистецтва. Щоб не було так, що вони з дитиною прийшли в Музей, і дитина каже: «Мама, подивись! Ось це митець, який хотів проявити певний образ», а мама стоїть і думає: «Я нічого не розумію». Ми прагнемо батьків і дітей об‘єднати з мистецтвом, щоб вони мали спільну тему й мету для розмови. А для цього вони мають бути теж дотичні до мистецтва. Бо дитина вже буде навчена психології й сприйнятті кольору. Що таке мистецтво, як воно проявляється, їй буде простіше навіть елементарно зробити ремонт в себе в оселі в майбутньому. Вона знатиме, наприклад, що червоний колір не для спальні, тільки хіба можна використати частково. Дитина легше сприйматиме світ, їй буде простіше втілити свій проект, матиме розвинене зорове сприйняття й просторову уяву.

Читати також: Як у музеї Корсаків «друкували ногами»: покрокова інструкція друку гравюр в домашніх умовах

– А чому дитині взагалі варто вчитись малювати й творити? Що це дає в майбутньому?

Після першого року навчання, якщо й дитина подумає, що це не її, все одно матиме вже базу знань. Це будуть цінні відомості в майбутньому, яку б професію не обрала. Якщо, приміром, виготовлятиме власні меблі чи автомобілі, навіть стільці на яких ми сидимо – над ними теж працювали дизайнери, розробляли ергономіку: яка має бути висота, ширина, колір, щоб зручно було сидіти. Все дотичне до мистецтва, навіть мобільний телефон. Наприклад, дитина на заняттях бавитиметься в комп’ютері фігурами: сфера, куб і циліндр. Крутитиме їх і пробуватиме перетинати, дотикати, дивитись на лінії. Уявіть,  як це їй допоможе в дорослому віці. Бо спочатку діти вчитимуться на комп’ютері, а потім ці знання переноситимуть на полотно. Їм буде простіше проявити і перспективу, і поєднання, бо напевне знатимуть, як вони виглядають. Тому що колись вони ними бавилися, і це було досить цікаво.

Читати також: «Отримую задоволення від того, що люди навколо мене розвиваються», – волинський бізнесмен Віктор Корсак. ІНТЕРВ’Ю

– А чи буде система оцінювання?

– Ні. Лише мотивація, бажання працювати. Ми прагнемо, щоб діти хотіли самі приходити у школу. Наше завдання, як викладачів, викликати це бажання, зацікавити на лекціях чи заняттях, щоб бігли до нас. І це найкраще оцінювання – їхній візит. А в підсумку при закінченні видаватимемо сертифікат кожній дитині на згадку.

Неля МУЗИЧКО

Коментар
29/03/2024 П'ятниця
29.03.2024
28.03.2024
Афіша
  • Сьогодні
  • Завтра
  • Незабаром