Як завдяки децентралізації на Волині підвищився рівень безпеки громадян

07 Липня 2020, 12:35
Фото ілюстративне 3392
Фото ілюстративне

Сьогодні 25 об’єднаних територіальних громад Волинської області мають своїх поліцейських офіцерів громади, девіз яких «Я тут, щоб служити і захищати».

30 таких поліцейських (по двоє у найбільших громадах) живуть у громадах, поміж людей, там же вони і несуть щоденну службу.

Безпека – справа всіх

Із розвитком реформи децентралізації Національна поліція не стала осторонь, а одразу зрозуміла нові виклики, які постали перед країною.

Як розповідає заступник голови Нацполіції Олександр Фацевич, раніше поліцейські чимало часу проводили у районному відділі чи відділенні поліції, були навантажені бюрократичними процедурами, звітностями й нарадами. Тож у відомстві вирішили створити окрему ланку таких поліцейських, які б працювали безпосередньо у громаді, тут же і жили.

Органи місцевого самоврядування зобов’язались забезпечити побутові умови для такого офіцера, організувати його робоче місце та місце відпочинку, забезпечувати пальним для службового автомобіля, а також всебічною підтримкою та комунікацією. Поліція ж мала провести ретельний відбір найкращих кадрів на такі відповідальні посади, навчати їх та в подальшому контролювати їхню службову діяльність і платити заробітну плату. Вона, до речі, становить від 13 тисяч гривень.

«Можливо, й не така висока, але стабільна, – розповідає поліцейський Микола Парфелюк. – А це в наш час не менш важливо. Але головне те, що ми любимо свою роботу, бо щодня бачимо результати. Нас не викликають на якісь радісні події, а завжди на проблеми, горе, сльози. Десь хтось когось обікрав, десь чиєїсь землі сусід собі прихопив, а десь сім’я страждає від чоловіка-випивохи. На всі випадки реагуємо, до всіх приїжджаємо, з усіма проблемами намагаємось розібратися».

Микола разом з колегою Сергієм Токарським працюють у Боратинській ОТГ, що біля Луцька, тож більшості здається, що тут проживають цілком забезпечені заможні люди, в яких немає проблем. Але вони є завжди, бо й різні люди є завжди.

«Зараз тут триває розбудова ОТГ. І якщо теоретично на території проживає близько 9 тисяч людей, то насправді їх тут більше, адже є такі, які ще не зареєструвались, хтось винаймає житло, інші лише будуються. Відповідно, трапляються крадіжки будматеріалів та інші побутові правопорушення», – розказує офіцер.

Вклад громади у безпеку

Гасло «Я тут» найкраще проявляється в реальних справах – коли поліцейський розкриває злочини. Так було нещодавно у Зимнівській ОТГ. Лейтенант Орест Бабій отримав на планшет повідомлення, що в с. Зимне невідомий поцупив велосипед. Як-не-як, а в селі це чи не найзручніший вид транспорту. Офіцер провів ряд оперативно-розшукових заходів, опитав можливих очевидців, дізнався деталі, переглянув відео з камер та встановив, що до крадіжки може бути причетний мешканець одного з сіл, які він обслуговує. За місцем його проживання Орест виявив і підозрюваного, і сам двоколісний та викликав далі слідчо-оперативну групу поліції.

Але тут цікавий ще один момент, який суттєво вплинув на розкриття злочину: наявність відеокамери, що дало змогу ідентифікувати злочинця. Голова цієї ОТГ Вячеслав Католик підтверджує, що в людних місцях встановлені камери спостереження, і коли на це виділялись кошти, то всі прекрасно розуміли, що роблять вклад у майбутнє. Нині ж записує неформальне відеозвернення разом з офіцером громади та закликає потенційних порушників навіть не думати вчиняти злочини. З усього видно: і офіцер, і голова ОТГ – на своїх місцях!

Чому камери – це не виклик, а потреба

ОТГ, які розуміють сучасні виклики, в міру можливостей дбають про безпеку громадян: якщо на території є відеокамери, то реальність знайти злочинця чи виявити порушника зростає в десятки разів! Прогресивні й сучасні камери спостереження є в Княгининській ОТГ: більшість з них розміщено на трасі М-19, де відбувається інтенсивний транзитний рух, а також на поворотах в сусідні села. Частина камер має функцію розпізнавання автомобільних номерів, що дає можливість «зафіксувати» будь-яку автівку у будь-яку пору доби.

Поліцейського офіцера цієї громади Дениса Суриновича тут шанують і поважають: він спокійний, врівноважений і має добре серце. Особливо люблять свого шерифа діти. Поліцейську станцію для Дениса облаштували в сучасному стилі, тут є кімната для прийому громадян, а також кімната відпочинку і душова. Вікна обов’язково мають бути загратовані, двері броньовані.

Сергій Ужегов, проектний менеджер Княгининської ОТГ, розповідає, що безпека в цій громаді – пріоритет. Перші 16 камер на в’їздах і виїздах з ОТГ встановили ще в 2018 році.

«За перші місяці реалізація проекту дала позитивний ефект на рівень безпеки громадян, адже встановлені дорожні знаки 5.70 «Фото-, відеофіксування порушень Правил дорожнього руху» спонукало водіїв не перевищувати швидкість у населених пунктах Княгининівської ОТГ. Зрозумівши, що це є гарний та ефективний інструмент попередження порушень, було підтримано ідею по встановленню додаткових камер відеонагляду на будівлі Княгининівської сільської ради, на будинку культури та на новозбудованому стадіоні», – говорить пан Сергій.

І це також мало свої плюси, адже завдяки записам ідентифікували вандалів, які в свій час понищили лавки в сквері біля сільської ради чи зламали кілька стільців на трибунах стадіону тощо. Виклавши запис у соціальні мережі громади, місцеві одразу «вичислили» підлітків, що скоїли порушення, і згодом вони разом з батьками компенсували громаді завдані збитки.

«Звичайно, це маленькі речі, але саме завдяки тому, що такі дрібниці були зафіксовані на камери, вандали не залишились безкарними, і це дозволило місцевим жителям відчути себе в безпеці», – переконаний менеджер.

Репутація одного – це імідж всіх

У Міністерстві внутрішніх справ планують до середини 2021 року забезпечити поліцейськими офіцерами кожну ОТГ в Україні. Тож реформі децентралізації назад дороги немає! Як і поліцейським офіцерам громад у них, або шерифам, як полюбляють називати їх місцеві. Наразі ж проєкт «Поліцейський офіцер громади» діє у 251 територіальній громаді в 10 регіонах держави: охоплено понад 2 мільйони людей. Зауважимо, що на Волині функціонує 54 ОТГ. На першопочатках не всі охочі громади зуміли довести свою спроможність забезпечити всім необхідним свого офіцера, тому в проєкт потрапила лише частина з них. Але плани у волинян серйозні: аби кожна ОТГ мала свого офіцера!

Такий поліцейський орієнтований саме на вирішення безпекових проблем своєї територіальної громади. Він має знати тут всіх і все, вміти комунікувати з різними людьми та заслужити довіру. Оцінювати його роботу буде також громада.

«Відповідно, якщо поліцейського помітять у якійсь недоброчесності, то навряд його захочуть бачити у громаді далі, адже в селах всі про все дізнаються миттєво, і нам дуже важливо, щоб репутація наших офіцерів була бездоганною. Я постійно спілкуюсь як з головами громад, так і з мешканцями, адже нам потрібно складати об’єктивну оцінку, вислухати всіх, а тоді приймати рішення. Але вже сьогодні всі в один голос стверджують, що безпека в ОТГ, де працюють наші офіцери, підвищилась», – ділиться в.о. начальника сектору по взаємодії з громадами у Волинській області Роман Богдан.

Люди задоволені, бо мають свого шерифа

У червні проєкт стартував на Волині офіційно, коли в Луцьку всім офіцерам вручили нові службові автомобілі, до того вони три місяці працювали «пілотно», налагоджували роботу й побут, знайомились з людьми.

Офіцер Вишнівської ОТГ Максим Савош розповідає, що раніше користувались автівкою сільської ради. Нині ж ситуація – зовсім інша.

«Люди у нашій ОТГ задоволені, бо знають, що ми працюємо суто в них. Ми об’їжджаємо наші 19 населених пунктів, реагуємо на виклики, проводимо профілактику. Коли отримали службовий автомобіль, додалась задача працювати і по виявленню порушень правил дорожнього руху, а це не менш важливо. Люди бачать, що приїхала поліція на поліцейському автомобілі – і сприйняття одразу інше», – каже Максим.

Разом з напарником Богданом Остапчуком офіцери обслуговують понад 7 тисяч мешканців своєї громади. Окрім усіх інших завдань, вони мають і функції дізнавачів, тобто мають вживати всіх необхідних заходів на місці вчинення тих чи інших злочинів і порушень. Нині ж в людей переважають проблеми, пов’язані з цивільно-правовими відносинами чи розподілом землі.

«Але й тут наша задача не відіслати людину в інші органи, а надати максимально інформації, максимально допомогти, проконсультувати», – розказує Максим Савош.

Завдяки взаємодії люди вирішують проблеми

Безпека – одна з найважливіших цінностей для людини, а співпраця поліції та громади – найкращий спосіб її гарантувати. Таку взаємодію ще називають англійським терміном Community Policing (CoP).

Роман Богдан розповідає: «Розвиток Community Policing має низку переваг для конкретних мешканців конкретних громад. Зокрема: мешканці повідомляють поліції про проблеми у сфері безпеки та спільно шукають рішення їх подолання, місцева поліція у плануванні роботи враховує думку населення».

Далі на підставі цієї інформації формуються місцеві програми із підвищення безпеки; спілкування з населенням відбувається за допомогою інноваційних платформ. Створюють онлайн-платформи, «карти злочинності», влаштовують тематичні зустрічі, запроваджують спільні ініціативи. Такі майданчики допомагають мешканцям швидко отримувати реакцію на їхні звернення та ефективніше вирішувати проблеми з безпекою; за рахунок більш тісної комунікації та взаємодії населення й поліції мешканці точно знають, що робить поліція, яка її роль, права та обов’язки; критерієм оцінки роботи поліції є те, як вона вирішує проблеми у сфері безпеки, на які вказали мешканці. При цьому саму оцінку також дають представники громад, органів місцевого самоврядування, незалежні експерти.

Викорінити віковічні проблеми з громад реально

Навіщо Community Policing потрібна поліції?

Тому що поліцейські є частиною громади, яку покликані захищати. Вони – гарантія того, що кривдники отримають законне покарання. Завдяки побудові партнерських взаємин, громадськість зможе не тільки долучитися до забезпечення правопорядку, а й отримає дієвий механізм, як вказати правоохоронцям на актуальні проблеми місцевого населення. А поліція зможе ефективно та якісно виконувати покладені на неї функції, дослухаючись до громади.

Якщо взяти статистику роботи таких офіцерів за березень-травень, то бачимо, що найбільше адміністративних матеріалів поліцейські склали за вчинення домашнього насильства (ст. 173-2 Кодексу України про адміністративні правопорушення), виготовлення, зберігання самогону та апаратів для його вироблення (ст. 176 КУпАП), перебування у п’яному вигляді в громадському місці або розпивання алкоголю в громадських місцях (ст. 178 КУпАП), порушення правил адміністративного нагляду (ст. 187 КУпАП), куріння тютюнових виробів у місцях, де це заборонено (ст. 175-1 КУпАП) та інші.

Такими невеликими кроками, завдяки децентралізації та кращій спроможності об’єднаних територіальних громад, вдасться впровадити безпечне середовище не лише на Волині, а й у всій країні.

Ольга БУЗУЛУК

Коментар
29/03/2024 П'ятниця
29.03.2024
28.03.2024
Афіша
  • Сьогодні
  • Завтра
  • Незабаром