«Якщо критик у тексті все хвалить – то це ваша мама»: ТОП-порад від відомого видавця

14 Вересня 2018, 14:04
Ростислав Семків 2535
Ростислав Семків

Відтепер лучани знають рецепт цікавої успішної книжки. Із лекцією про те, як зробити першу книжку успішною, у Луцьку виступив член журі найпрестижніших літературних конкурсів України, директор видавництва «Смолоскип» Ростислав Семків. Розмовляли про твори, авторів і літературний ринок України у середу, 13 вересня, у приміщенні антикафе «InnerSpace».

Зустріч із молодими авторами, організована Мистецьким об’єднанням «стендаЛь», відбулася в рамках проекту для митців-початківців «Ліхтар» за підтримки Управління освіти, науки та молоді Волинської ОДА.

Журналісти «Район.Луцьк» зібрали для Вас ТОП-цитат відомого видавця, які потрібно роздрукувати, повісити в рамочку і перечитувати щоразу, як беретеся за роботу над книжкою.

«Спершу треба зрозуміти, що книжка не стане популярною сама по собі. Навіть найгеніальніша, вона має бути помічена. Її мають прочитати. Відомість книжки – комплекс зусиль, і в ідеалі ніхто тут не сачкує і не стоїть осторонь».

«Слабка книжка – та, про яку перестають говорити, коли її перестають рекламувати. Навіть найсильніша книжка,якщо не рекламувати, має шанс залишитися маловідомою».

Лекція для авторів та видавців
Лекція для авторів та видавців

«Зазвичай молодий автор намагається розхвалити свій текст, і переконати видавця, що це книжка, на яку він 100 років чекав. Це перша помилка, і може привести до нерозуміння ситуації і складнощів ринку. Видавництва не можуть, на відміну від ринку вермішелі чи автомобілів, дати аргументовані рекомендації, що зараз існує попит на фентезі і все таке. Там, де багатший ринок, ці речі можна спрогнозувати. Не варто автору чи авторці, які тільки прийшли, намагатися похвалитись своїм текстом. Якщо це справді добра книжка, то видавець побачить».

«Кожен видавець шукає свого автора, і навпаки. Видавець, який розуміє перспективу, буде грати по-чесному».

Керівник проекту «Ліхтар» Рту
Керівник проекту «Ліхтар» Рту

«Уявлення про те, що таке якісний текст – дуже різняться. Текст починається з якоїсь цікавої історії. Навіть збірка поезій має мати якийсь свій внутрішній сюжет і розказувати історію, в якій читач захоче дізнатися кінцівку».

«Ми насправді всі маємо багато в чому десь схожий досвід. Ми рухаємося від початку життя через дитинство, молодість, старіння і таке іншу. В цьому сенсі одне життя нагадує інше. Однак, у кожного з нас є ареал якогось дуже специфічного досвіду. Мій знайомий оформлює документи на узаконення будівництв під Києвом. Він може розказати щось таке, про що ми ніколи не знали, і чого ніколи не переживали. Історії, для того, щоб бути цікавими, мають стосуватися якогось унікального досвіду. Навіть якщо ми розказуємо про ельфів і гоблінів».

«Чим складніший текст – тим ретельніше його варто планувати. Ми навряд чи можемо запланувати вірш. Рима тягне риму. Але якщо ми робимо збірку віршів – то вже простір для планування. Над цим вже треба думати. Книжка – це план».

«Живіть текстом – те, що порадять всі: від Агати Крісті до Умберто Еко. Хороший художній текст – це альтернативне життя, яке Ви пропонуєте читачеві. Ми, читачі, тим користуємося. Ми не можемо жити в америці 50-х років, але можем взяти книжку, побачити, що людей цікавило, які фільми вони дивилися, і якої конфігурації хот-доги вони їли».

Видавець Ростислав Семків
Видавець Ростислав Семків

«Томас Манн вважав, що для того, аби написати одну сторінку твору, треба написати дві сторінки нотаток. Тобто, для роману на 800 сторінок треба 1600 сторінок нотаток. Можна не вірити Томасу Манну, але він має Нобелівську премію».

«Дві редакції тексту – порада Стівена Кінга. Треба написати текст. Відкласти на півроку. Повернутися, поредагувати, віддати комусь почитати – і тільки тоді думати над виданням. Можна Стівену Кінгу не вірити. Але він Стівен Кінг, і він знає, що говорить».

«Якщо критик в вашому тексті все хвалить – то це,швидше за все, ваша мама».

 «Вести блоги. Текстуальні дають змогу писати. Це дисциплінує. Один мій знайомий описував дерево навпроти свого вікна. Він робив це 3 роки. На його літературних потугах це не позначилося, але було дуже багато людей, які приходили читати про це дерево кожного дня. Це тримає в тонусі аудиторію».

«Активні профілі у соцмережах. Тепер їх мають всі. Але потрібно, щоб їх читали. Чим більше Ви цікавитеся іншими людьми – тим більше люди цікавляться вами. Люди приходять для спілкування. Для видавця це зайвий аргумент. Він піде у Fb і подивиться, що якщо у вас 20 лайків – то це 20 потенційних покупців книги. Якщо 250 – це інша розмова».

 

Поради записувала Людмила РОСПОПА

Коментар
19/04/2024 Четвер
18.04.2024
Афіша
  • Сьогодні
  • Завтра
  • Незабаром