Які труднощі є в альтернативній освіті

17 Грудня 2017, 18:46
Юлія Марушко 3397
Юлія Марушко

Вчителька та головна ідейниця вальдорфської школи у Луцьку Юлія Марушко розповіла про труднощі в альтернативній освіті, чому вони виникають та що з ними робити.

«У 2014 році вальдорфська педагогіка набула статусу офіційної освітньої програми в Україні. І досі більшість людей не знає, що це за найпоширеніша у світі педагогіка і куди впроваджувати цю альтернативу? Хоча для іноземних експертів «зелене світло» Міністерства освіти – крок до рішучих дій. А дія має йти від Тебе! Люди ж в Україні сплять, не лише глибоким зимовим сном. Приїзджаєш весною з семінаром – всі на шашликах, взимку – по гостях. Вчитися часу нема, не тільки дітям, а й дорослим. Спи далі, а я розповідатиму.

Логотип луцької вальдорфської ініціативи та громадської організації «12», розроблений Тілем Андреасом Дункелем
Логотип луцької вальдорфської ініціативи та громадської організації «12», розроблений Тілем Андреасом Дункелем

У 2015 році у Луцьку виникла вальдорфська ініціатива, яка у травні 2016 року увійшла в «Асоціацію вальдорфських ініціатив України». В листопаді 2016 року в Луцьку заснували громадську організацію, метою якої є поширення вальдорфської педагогіки на Волині, впровадження альтернативної вальдорфської педагогіки у державну систему освіти, а також відкриття навчальних закладів – дитячого садка і школи, які би працювали за цією методикою.

«Коло» – це освітній центр, заснований 2016 року, проект громадської організації «12» луцької вальдорфської ініціативи. Центр створили, аби навчати дітей за вальдорфською педагогічною методикою. Тут дошкільнята та діти шкільного віку до 12 років займаються творчістю та вчаться граючись за принципами вальдорфської педагогіки. Тобто, ти вже зараз можеш прийти, дитину привести, познайомитися і своїми руками-серцем-головою відчути й зрозуміти про що я пишу. З серпня 2017 року в Луцьку працює домашній міні-садок. Так, вже працює!  Всі ці новини поки без Твоєї участі, уяви, яку силу ми отримаємо, якщо і ти долучишся!

Сьогодні, коли в Гамбурзі сяє сонце і небо голубе (таких днів тут на пальцях перелічити) я розповідатиму про труднощі, які ми здатні подалати лише разом, якщо беремося за справу життя – побудова вільних шкіл.

У Львові, в Луцьку, в кожному місті України  багато батьків в пошуках освітніх альтернатив. На прикладі мами Ольги, яка написала мені схему розвитку ініціатив, яка бачить у вальдорфській педагогіці життя.

Є пасивні батьки. Існує розуміння того, що активність батьків має зростати. Тому у Львові створили ініціативну групу, з більш глобальною метою – створення вальдорфської школи. Тобто, все починається з дитини, батьків, ініціативи, бажання та дії. Готуються вчителі, знаходяться ініціативні батьки з досвідом відкриття садків і шкіл… Але статистика каже, що на третьому році ініціатива вигорає, школи з садку не з’являється, ініціатори, як страуси в пісок, розсипаються. А зроблена ж велика робота! 

І справа тут не лише в тому, що вальдорфська педагогіка – це не марафон на коротку дистанцію. Штайнер, засновник вальдорфської школи,  говорив, що вчитель, як лікар, має знати закони розвитку людини і результат школи буде помітно значно пізніше, наприклад, у п’ятому семиріччі людини. Але нинішні батьки хочуть швидких результатів, а у вальдорфській педагогіці живою реальністю є любляче піклування природи, наприклад, при роботі в саду, переживанню пір року, у здоровому харчуванні, в походах у ліс та на поле, у використанні здорових матеріалів в приміщеннях. Є час для цього в дитинстві, аби потім дати силу в дорослому житті.

Фото картини «Серафим» акварель, Юлія Марушка, фото Беррі Берендт
Фото картини «Серафим» акварель, Юлія Марушка, фото Беррі Берендт

Фото картини «Анна», акварель, Юлія Марушка, фото Беррі Берендт
Фото картини «Анна», акварель, Юлія Марушка, фото Беррі Берендт

 

Коли готові батьки

Не ставлю знак запитання. Як зрозуміти це? Пригадалася східна притча. «Молода мати прийшла до мудреця за порадою і запитала, коли їй треба починати дитини. «Який вік вашої дитини?» –запитав мудрець. «Лише 3 місяці», – відповіла мати. «На жаль, ви запізнилися».

Перший вальдорфський навчальний заклад виник у німецькому Штутгарті 19 вересня 1919 року після завершення Першої світової війни. Коли Гітлер прийшов до влади, вальдорфські школи були, як і всі мистецтва, заборонені. В час, коли Україна в стані війни, батьки мають будувати вільні школи. Це вимагає мужності. Адже вільні люди небезпечні для суспільства. А ти обираєш, в якому суспільстві жити і в які школи твоїм дітям ходити.

Триптих Юлії Марушко, фото Беррі Берендт
Триптих Юлії Марушко, фото Беррі Берендт

Одними з найбільших труднощів, як на мене, колегіальне управління. Відповідь яким шляхом далі йти проста і складна водночас – шляхом колегії.

Організація вальдорфських шкіл і вальдорфських дитячих садків

Вальдорфський дитячий садок або школа управляється в педагогічній сфері відповідною колегією. В економічній і правовій сферах дитячі садки й школи управляються в правових рамках відповідної організації спільно з батьками й вчителями. Форми й структури залежать зокрема від людей, що беруть участь у житті цієї організації, культурних умов і наявних правових можливостей. Така форма самоврядування у вальдорфських дитячих садках і школах може включати делегування на визначений час окремим особам або/і невеликим групам певні задачі. У самоврядуванні можливі різні форми організації. Концентрації функцій управління дитячим садком або школою однією персоною потрібно уникати принаймні стосовно внутрішнього (педагогічного) ведення школи.

На всіх континентах та у різних культурах, в 50 країнах світу, де працюють майже 2 тисячі вальдорфських садків та ясель (лише в Німеччині понад 500 вальдорфських дитячих садочків колегіальна робота вдається. Українці і тут особливі: де двоє, там три вальдорфських гетьмана. А ключові слова – колегія, спільно, самоврядування, не одна людина, а група з батьків та вчителів варто повторювати як мантру, аби розірвати коло і побачити, що  у кожному місті України, де є купа садків, може навіть на базі приватних, відкритися група альтернативних. Нині є достатньо директорів садків чи шкіл, які кажуть: «Батьки, ви самі маєте тягнутися, бути  активними, а ми домоможемо!»

Разом ми сила

Це сильні слова. Нам необхідно знайомитися-зустрічатися-співпрацювати! Глобальніше займатися просвітницькою діяльністю. І в той час, як наглядова рада громадської організації «12», у Німеччині мізкує над створенням у Луцьку центру вальдорфської освіти на західній України, я, дякуючи Ользі зі Львову, яка читає мою рубрику у Район.Луцьк дізнаюся чудову новину. З 22 по 24 грудня у Львові пройде всеукраїнський  вальдорфський педагогічний семінар: https://www.facebook.com/parostoklviv/posts/539081129775561. Запрошую!

На десерт

Засновник вальдорфської школи Рудольф Штайнер був одинак, який до 18 років немав людини, з якою міг би ділитися своїм баченням. До одного дня, коли він студентом, їхав потягом у Відень і в дорозі познайомився з простим селянином, який збирав лікарські трави. Природня мудрість і живий внутрішній зв’язок з силами природи, про які селянин говорив так природньо і просто, стали відчутною підтримкою для Штайнера, який знайшов власну мову, якою він говорив про фізичний та духовний світ.

Я ж, отримавши запрошення на українські вечорниці, розігнала всю вечірку. І зрозуміла, що знання мов – то не запорука смачних вареників. Вперше опинилася на вечірці, де чітко розділені ролі: жінки ліплять вареники, чоловіки – п’ють. Все було добре, поки одна жінка з Сімферополя, не сказала: «Крим наш»! Як людина, журналіст і художник я хотіла докопатися до істини. Чоловіки жували вареники. Жінки пили. Дама з Сімферополя, українка, «но всегда себя русской ощущала и, наконец, дома!» співала оди визволителю, апелюючи референдумом. На закуску мені лишилися музиканти з Росії і Вірменії, і після того як люди мистецтва сказали «в світі нічого не можна змінити» я розігнала всіх гостей. Лишившись голодною (прошу, мамі не розповідайте, вона ще має надію, що я колись таки повернуся товстою з ситої Німеччини. Я – одинак. З вірою, що Людина може змінитися і змінити.

Я вірю, вальдорфській школі в Луцьку бути, як і ще одному вальдорфському садку як в Луцьку, так і у Львові. Я знаю, що донечка Ольги Федицько зі Львова Аня піде у першу вальдорфську школу в Львові, бо саме такими простими батьками, змінюється світ. Для себе, своїх діток, і тих, хто прийде після нас. А труднощі на те і є. щоб їх долати. І разом то веселіше робити. З візією, не мовчати, а продовжувати прокладати свій шлях, запитувати, падати, але далі йти. Так було і є.

Виконання під час Євробачення пісня Джамали «1944», фото з німецько-українського вечору «Kontrabanda», який організовував «ArtMaidan» у Гамбурзі. На фото – Марушка, Валя з Рівного і Тіль Андреас Дункель з Німеччини.
Виконання під час Євробачення пісня Джамали «1944», фото з німецько-українського вечору «Kontrabanda», який організовував «ArtMaidan» у Гамбурзі. На фото – Марушка, Валя з Рівного і Тіль Андреас Дункель з Німеччини.

Любі друзі, ми подорожуємо разом».

Долучайтеся до луцької вальдорфської ініціативи у Facebook, щоби вчасно отримувати всі новини.

Вальдорф-Луцьк

Освітній центр „Коло“

Домашній міні-садок. Луцьк

www.waldorf-lutsk.org

www.marushka.de

БІЛЬШЕ ПРО ЮЛІЮ МАРУШКО ТА ВАЛЬДОРФСЬКУ ПЕДАГОГІКУ ЧИТАЙТЕ ТУТ

Коментар
25/04/2024 Середа
24.04.2024
Афіша
  • Сьогодні
  • Завтра
  • Незабаром