«Шкільне вигорання і що з ним робити», – вальдорфська вчителька Юлія Марушко

11 Грудня 2017, 13:08
Виставка-ретроспектива Юлії Марушко 8737 Джерело: Фото Максима Сергієнка, відомого фотографа
Виставка-ретроспектива Юлії Марушко

Ініціаторка та головна ідейниця вальдорфської школи у Луцьку Юлія Марушко поділилася роздумами про професійне вигорання вчителя у школі, чому воно виникає та що з ним робити.

«Я не знала, що ти малюєш. Це – супер, талант від Бога», – пише мені подруга з Києва. В Гамбурзі триває моя виставка – ретроспектива «4 роки», що відтворює хронологію сучасної України – «Солдати часу», «Жінка і війна», «Анастазис».

Де я навчилась малювати, читай тут.

«Дуже красива виставка з вражаючими картинами і віршами», – реакція моєї учениці, випускниці гамбурзської вальдорфської школи Вандсбек.

Але у цей передріздвяний час про мене пишуть і інші листи. «Юля постійно кричить, заставляє нас робити чергування. Мені страшно, мама, забери мене!», – показує мені лист мама 8-річної Грети з моєї групи, розповідаючи, що такі самі листи написали ще чотири подружки її доньки.

Я – ідейниця вальдорфської ініціативи у Луцьку, вальдорфський вчитель з майже 10-річним стажем і… кричу на дітей?

Як я потрапила в звичайну школу і чому варто тікати

З мрією заснувати вальдорфську школу в рідному Луцьку я поїхала навчатися в Німеччину, країну, де почалася найбільша альтернативна освіта в світі – вальдорфська педагогіка. Не знайшовши роботи у вальдорфській школі, з 2015 року я працюю в багатому районі міста у початковій школі. Поруч – вальдорфська школа Бергштедт.

Моя задача – до обіду супроводжувати хлопчика Юліуса у навчанні, після обіду – виховувати групу «Медведиків». Перетворення на ведмедя, чи то пак, вовка, який ричить і сичить на дітей не входило в мої плани, але, згідно дитячим листам, таки має місце.

Антропософська медицина

«Як давно ви працюєте в початковій школі?» – запитав мене антропософський лікар. «Два роки», – відповіла я. «Достатньо», – серйозно сказав він, приписавши мені лікувальну гімнастику та виписавши евритмію. Варто сказати, що Штайнер заснував не лише вальдорфську педагогіку, а й чудо – антропософську медицину. Вальдорфський вчитель вивчає людинознавство. Як лікар-професіонал, так і вчитель під час спостереження за дитиною може багато чого сказати. Тільки от в державній школі часу на це немає. За роки роботи в державній школі я навчилася дидактики та методики більше, ніж на усіх вальдорфських семінарах. Але я втратила свій вчительський ідеал. І, нарешті, вивела теорію, чому мені варто втікати з державної школи.

У вальдорфській школі навчальний план побудований згідно ритму дня, тижня, року. Причому, ця ритмічність не є якимось надуманим педагогічним винаходом, а відповідає великій мудрості: жити в злагоді з тим, що нас оточує, що було і буде завжди, незалежно від нас і наших бажань, явищами природи, зміною пір року. В звичайній школі бракує дотримування ритму.

Щодня я бачу кров, чую крик, діти втрачають свідомість, кусаються, б’ються, плачуть, питають про час і знають про стрес. Швидкий збій життєвих процесів, вирішення усіх конфліктів через голову, поверхневе вибачення і, з наступного дня, те ж саме – я бачу кров, чую крик…

«Ти надто чутлива», – сказав мені учень Ноа. Я не можу більше чути дитячий крик. Я ж знаю, що ритм є носієм здоров'я, адже з ним пов'язані всі життєві процеси. Ритм тижня пов'язаний із заняттями, що повторюються в одні й ті ж дні. І якщо створити для дитини певний ритм, дати можливість проживати незмінну послідовність подій свого життя, то вона відчуватиме впевненість і спокій.

Світ моральний – світ прекрасний – світ істинний

Я втомилася від раннього дорослішання дітей. «Миколая не існує!» – кричать мені діти початкової школи. «Казки – це нудота», – запевняють хором. У мене опустилися руки. На вальдорфському семінарі я ж вчила, що, у першому періоді життя до зміни зубів дитина живе з несвідомим припущенням: світ моральний. У друге семиріччя – період від зміни зубів до статевого дозрівання, дитина несвідомо припускає: світ прекрасний. І лише з статевою зрілістю з’являється внутрішня основа для того, щоб відчути – світ істинний. («Людинознавство як основа педагогіки» Рудольф Штайнер, 9 лекція Штутгард 30 серпня 1919 року).

Мені бракує повітря, коли в дітях я бачу маленьких, агресивних дорослих. Від цього мені стає дуже страшно. В Німеччині всі діти чітко знають і заявляють про свої права. Обов’язки ж лишаються неважливими. Після розмов з дітьми, батьками, колегами, керівництвом, сердечного болю і глибокого самоаналізу, прийшло розуміння: шкільне вигорання більш серйозна проблема, ніж я думала. Свій стан приховувати не варто. Краще чимраніше просити про допомогу. Бо прийдуть і до тебе листи щастя, де замість уявних ти бачиш реальні слова, які з вчителя мрії перетворюють тебе в дресувальника і монстра.

Режим вдиху і видиху – важливий як дітям, так і дорослим. Батьки все частіше вимагають від школи перейняття функцій виховання, і бажання створити школу лише для своєї, звісно, найкращої дитини. Постійні хронічні захворювання колег, скарги дітей і батьків, різкі довготривалі хвороби вчителів наштовхували мене на думку – хто стане наступною жертвою? Відповідь прийшла – я! Я вигоріла в школі! Але я це бачу як позитив – йти знову до вальдорфського джерела.

Вальдорфська школа Бергштедт в Гамбурзі
Вальдорфська школа Бергштедт в Гамбурзі

«Приймайте дітей з благоговінням, виховуйте їх з любов’ю, спрямовуйте їх уперед до свободи», – Рудольф Штайнер

У 2019 році вальдорфська педагогіка святкує свій 100-річний ювілей. Зараз в Луцьку ми шукаємо місце, на базі якого створимо вальдорфський семінар для західної України. Маєш ідеї – пиши! Вже зараз в світі стоїть питання руба: чому все менше молодих людей обирають професію вчителя?

Читайте також: Людяна освіта у Луцьку: садок, школа і при чому тут німці

По своїй групі «Медведиків» скажу: в мене дівчатка мріють бути топ-моделями, співачками і ютюб-блогерами. Хлопчики – герої «Зоряних воєн». Я ж з дитинства мріяла стати вчителькою, журналісткою і бібліотекарем. Лишилася лише третя професія. Головне вижити. Бо в початковій школі – то найважливіше. Як часто повторюється ситуація – вчитель бере перший клас і починає хворіти. Кидає клас.

В професії вчителя найстрашніше – заміни. З замінами дійшло до того, що в деяких школах проблеми: вчителі старшої школи навідріз відмовляються йти в початкову школу на заміну і навпаки. Як так, адже минуле, теперішнє, майбутнє – все є в людині, яка розвивається і ти, як вчитель, маєш це знати. Але звідки брати сили? З цим питанням я пішла до директорки своєї школи, Фрау Юріус. Вона теж була на відкритті моєї виставки.

«Ізабель Марлетт 3 дні» акварель, Юлія Марушко
«Ізабель Марлетт 3 дні» акварель, Юлія Марушко

«Я сказала чоловіку, ти подивися, які слухняні діти, німецькі діти не висиділи би годину класичного концерту», – ділиться враженнями Юдіт Юріус. Він пояснює мені особливості заможного району: «Тут, переважно, народжують старші люди. Заможні батьки, у яких вже є кар’єра та гроші, часто бачать дитину як проект, який мусить втілити школа».

На мої скарги про відсутність поваги, жорстокі і болючі слова, якими діти ранять до сліз, директор відповіла, майже словами Штайнера: «Пам’ятай, це твою роль зачепили. Роль вихователя, а не особисто Юлію Марушко. Йдучи в школу, ти, образно, маєш, одягати пальто, а, прийшовши додому, пальто знімати»». Я слухала і усвідомлювала, що одна з найскладніших задач у роботі вчителя – згармонізувати себе. Створити простір навколо себе, який надихає. Займатися тим, що приносить радість і дає силу.

Я дивлюся на фото засніженого Луцька і знову плаваю у відкритому басейні. Бігаю навколо Альстер, вперше в Гамбурзі пішла на Aerial йогу, відвідую музеї, ходжу на танці, і малюю, малюю, малюю…

Юлія Марушко пише маслом картини в ательє вальдорфської школи Вандсбек
Юлія Марушко пише маслом картини в ательє вальдорфської школи Вандсбек

Вальдорфська педагогіка є фундаментом роботи дитячих садків та шкіл у всьому світі. Вони називаються вальдорфськими, штайнерівськими або вільними школами (дитячими садками). А фундаментом роботи є здоров’я. Ти маєш сам собі стати лікарем.

Моя лікарка з лікувальної гімнастики їде на Різдво зі своєю дружиною дивитися на Північне сяйво. 20 років пара живе разом і лише зараз, згідно з новим законам, одружилися.

Дива серед нас. Бажаю у сьогоденні серед цієї темряви знайти свій шлях до Північного сяйва. І стати світлом».

Долучайтеся до луцької вальдорфської ініціативи у Facebook, щоби вчасно отримувати всі новини.

Вальдорф-Луцьк
Освітній центр „Коло“
Домашній міні-садок. Луцьк
www.waldorf-lutsk.org

Коментар
29/03/2024 П'ятниця
29.03.2024
Афіша
  • Сьогодні
  • Завтра
  • Незабаром