Район.Луцьк – найбільш гендерночутливе видання Волині за результатами квітня

30 Квітня 2021, 16:18
Фото ілюстративне 3686
Фото ілюстративне

Другий цьогорічний етап моніторингу гендерної чутливості регіональних волинських медіа тривав упродовж 12-18 квітня 2021 року. 

Аналізували  5 інтернет-видань («ВолиньPost», «Волинські Новини», «Волинь 24», «Перший», «Район Луцьк») та 5 друкованих видань (газети «Волинь», «Волинська газета», «Твій вибір», «Вісник і К», «Луцький замок»). Про це інформує експертка з моніторингу Ольга Максим’як.

Зауважимо, що аналіз кожного медіа відбувається за кількома категоріями: кількісними (відсоток чоловіків і жінок як експертів/експерток, героїв/героїнь та вживання фемінітивів) та якісними (використання стереотипних образів і сексистського контенту в журналістських матеріалах). Також виокремлювали матеріали з гендерної тематики.

У друкованих ЗМІ показник присутності жінок як експерток залишається на тому ж рівні, що й у лютому, і становить 27%. Дані щодо героїнь фактично такі ж – їх 37% (попередній показник – 40%). Найменше експерток у «Волинській газеті» та газеті «Луцький замок» – усього 9% та 13% відповідно.

Показник щодо героїнь коливається від 25% («Волинська газета») до 49 % («Твій вибір»).  У «Віснику» і «Волині» героїнь практично на однаковому рівні (41 % і 38 % відповідно).

Вже традиційно найбільше чоловіків у матеріалах про спорт та кримінал/надзвичайні події. Причому в останній тематиці вони у переважній більшості представлені як порушники закону. Також чоловіки домінують і як експерти, і як герої у темі політики/діяльності органів місцевого самоврядування.

Жінки найчастіше коментували питання сфери соціального захисту та медицини, а як героїні переважають у матеріалах про культуру та у «невигаданих історіях».

У цьому періоді чимало матеріалів були присвячені темам, які піднімали питання вакцинації від коронавірусу, ситуації з пандемією, питанням благоустрою у громадах. Тенденція щодо багатьох «лайфових» матеріалів на шпальтах газет продовжує зберігатися у «Твоєму виборі» та «Віснику».

Лідером за вживанням фемінітивів став «Луцький замок»: їх використовували у всіх 100% випадків: директорка департаменту, заступниця директора / міського голови, начальниця управління, очільниця, завідуюча, директорка.

Найбільше маскулінітивів (коли назви професій, посад, діяльності жінок вжиті в чоловічому роді) – у «Віснику» 42%. Більшість із них легко трансформувати у жіночий рід. Наприклад, замість «заступник начальника Лариса Лутковська» можна написати «заступниця», а замість «герой соцпраці Секлета Ткачук» варто написати «героїня», або зазначити, що Секлета Ткачук отримала відзнаку «Герой соцпраці» (у такому випадку вживаємо чоловічий рід).

У газеті «Вісник» ми зафіксували принизливий контент – зокрема, виявлений матеріал про жінку із заголовком «А дупа аж півтора метри».

Стереотипний погляд на жінку зафіксовано у газеті «Волинь». У матеріалі про курси самооборони для жінок зазначено: «Справжня жінка і борщ зварить і на лопатки покладе»,  «Іншими словами, аби вміли не тільки чоловікові борщ подати, а й вчасно та вміло ополоником відмахнутися».

У «Волині» та «Твоєму виборі» наявні публікації, які стосуються гендерної тематики. Зокрема, є матеріали про курси самооборони для жінок, експеримент з парламентарями Японії щодо того, як їм причепили «вагітні животи», аби вони усвідомили як себе почувають жінки під час такого періоду. Одна стаття розповідає про кричущий випадок порушення прав дівчини, яку у 16 років змусили силою зробити аборт.

За результатами квітневого моніторингу, враховуючи три критерії – наявність експерток, героїнь та фемінітивів, – першість із гендерної чутливості продовжує зберігати  газета «Твій вибір» (57%). На другому місці – «Вісник» (52%), третьому – «Волинь» (51%).

В інтернет-виданнях рівень представленості жінок залишається також на низькому рівні, як і у попередньому моніторинговому періоді: експерток  – 30% (у лютому – 29%), а героїнь – 27% (у лютому - 33%).  Відповідно експертів – 70% і героїв – 63%).

Найбільше експерток у матеріалах на теми культури, соціального захисту, освіти/науки. У цьому періоді збільшилася кількість експерток у тематиці «кримінал/надзвичайні події». А от як герої в цій останній тематиці знову ж таки домінують чоловіки. Так само переважають чоловіки і у матеріалах про спорт. І така тенденція характерна для всіх медіа і практично для всіх періодів аналізу.

У дуже багатьох матеріалах висвітлювалися питання щодо динаміки рівня захворюваності на коронавірус, вакцинації від Covid-19, епідеміологічних заходів під час великодніх свят. У 77% випадках експертами у цих матеріалах були чоловіки. Дуже мало експерток у матеріалах на економічну тему (21%), про спорт (16%), екологію та довкілля (19%).

Загалом показник щодо використання фемінітивів в онлайн-виданнях зростає. Найбільше ними послуговується видання «Район.Луцьк» (92%).

Найбільш популярно вживані фемінітиви в інтернет-медіа – це «депутатка», «заступниця», «жителька», «спортсменка», «керівниця», «речниця». Серед менш вживаних - «мисткиня», «байдарочниця», «щасливиця», «очільниця».

Зафіксовано також випадки, коли щодо однієї жінки вжито і фемінітив, і маскулінітив, наприклад – «анестезіолог і лікарка». 

Видання також публікували матеріали, що стосувалися гендерної тематики, зокрема – ухвалення закону про права чоловіків йти у відпустку по догляду за дитиною, порушень прав жінок за даними ООН (у «Волинь24», «ВолиньPost»). Також було розміщено інформацію про номери телефонів, за якими можна звернутися по допомогу тим, хто потерпає від домашнього насильства (у «Район.Луцьк»). «Волинські новини» розмістили матеріал про те, що в ОАЕ обрали першу жінку-астронавтку в історії країни.

Серед стереотипів зафіксовано і не раз вживання «глава сімейства», «горе-матір», а також формулювання, що у чоловічому колективі працювати легше, аніж у жіночому. У матеріалі видання «ВолиньPost» про підключення сіл до інтернету використано ілюстрацію дівчини у коротких шортах з голими ногами. У матеріалі «Волинських новин» про еротичну фотосесію в ОАЕ, акцент у заголовку на жінок, хоча організатором цього був чоловік. 

Першість, як найбільш гендерночутливе видання продовжує утримувати «Район. Луцьк» (57%). На другій позиції – «Волиньпост» (48%), на третій – видання «Перший» (47%).

Загальний Індекс гендерної чутливості волинських регіональних медіа у квітні 2021 року склав 47%. Ознайомитися з підсумковими результатами квітневого моніторингу регіональних медіа 24 областей (інфографіка) можна на сайті Волинського прес-клубу, а також на сторінці у Facebook.


 

Коментар
20/04/2024 П'ятниця
19.04.2024
Афіша
  • Сьогодні
  • Завтра
  • Незабаром