Знайшли помилку? Виділіть частину тексту і натисніть CTRL + Enter
Фото ілюстративне
Фото ілюстративне

У Луцьку відбувся концерт «Народжені вітром» у рамках фестивалю «Luchesk Organum»

13:31 14.09.2020
2955

Цьогоріч фестиваль «Luchesk Organum» через пандемію не зміг прийняти багатьох закордонних гостей. Проте, організатори не порушили традицію, попри суттєво вужчу географію виконавців, і концерт «Народжені вітром» все ж відбувся 13 вересня у Кафедральному костелі святих апостолів Петра і Павла.

З усіма належними заходами безпеки (масковий режим, обмежена кількість глядацьких місць, вимірювання температури й застосування дезінфекторів на вході), але й із надзвичайно талановитими виконавцями (теж світового рівня) – лауреатами міжнародних та всеукраїнських конкурсів Оленою та Ігорем Мацелюхами зі Львова.

Подружжя музикантів уже давало концерти у Луцьку ‒ у 2018 році в костелі відбулися концерти спочатку пані Олени (12 травня), а потім і обох (2 грудня.

Ведуча ‒ лауреатка обласної літературно-мистецької премії імені Агатангела Кримського Оксана Єфіменко, ‒ коротко охарактеризувала особистості митців, наголосивши на тому яскравому резонансі, який їхні виступи та організаційна діяльність мають у світі.

«Розсекретила» Оксана Анатоліївна й назву концерту: йдеться про принцип дії духових музичних інструментів і про їх, так би мовити, «родинний зв’язок». Тобто, якщо «предком» органа зазвичай вважають винайдений греком із Александрії Ктесибієм гідравлос, то най (флейта Пана), яким віртуозно володіє пан Ігор, є, по суті, «пращуром короля музичних інструментів».

Першим з виконаних творів став гімн англійського богослова й поета Джона Ньютона «Amazing Grace» (зазвичай перекладається, як «Неймовірна Благодать», «О, Благодате» або «Чудова Ласка»). Замолоду Ньютон служив на кораблі, який перевозив рабів. 1748 року 23-річний юнак потрапив у шторм, уперше звернувся у молитві до Бога і врятувався, після чого змінив своє ставлення до життя, ставши священником англіканської церкви і противником рабства. Вже у зрілому віці він створив згаданий гімн, який поширився серед християн-протестантів. У концерті твір прозвучав у аранжуванні американського композитора Крістофера Пардіні.

У концерті також прозвучали два фрагменти з музики Едварда Ґріґа до п’єси Генріка Ібсена «Пер Ґюнт», а саме ‒ «Ранок» і «Танець Анітри». Сказати, що Олена та Ігор Мацелюхи тут були на висоті, означає майже нічого не сказати. Поєднання органа і флейти Пана просто зачаровувало.

Наступним Олена Мацелюха сольно виконала твір Ференца Ліста «Фантазія і фуга» для органу. Також у виконанні органістки прозвучали «Арія» Пола Отто Манса (Манца), чиє ім’я як автора сакральної музики доволі відоме у християнському світі, й Токата із симфонії ре мінор французького композитора та органіста Александра Гільма́на.

Читайте також: Як на Театральному майдані виступали Василь Зінкевич та Волинський народний хор

Уявлення багатьох про орган як інструмент для виконання лише релігійної музики раз у раз спростовується вже не одним композитором і виконавцем. Однак чардаш у виконанні на органі та ще й із саксофоном (Ігор Мацелюх як мультиінструменталіст не став обмежуватися лише флейтою Пана), коли цей номер оголошувала ведуча, створював відчуття легкого шоку, але лише до пори, поки не пролунали перші акорди «Чардашу» Вітторіо Монті.

Виступ музикантів зі Львова відчутно руйнував іще досить живучі стереотипи щодо органа як суто «церковного» і саксофона як суто «джазового» інструмента. Поєднання двох, здавалося б, несхожих начал сприймалося трохи незвично, але цілком органічно. І як доказ, що це не спонтанний підхід до дуетного звучання обох інструментів, луцькій публіці був запропонований іще один твір ‒ «Арія» французького композитора Ежена Бозза́.

І справді було б, напевно, зовсім дивним, коли б у концерті органної музики не прозвучали твори Йоганна Себастьяна Баха. Олена та Ігор Мацелюхи не стали винятками з цього правила. Справжнім подарунком для слухачів стала славнозвісна Токата і фуґа ре мінор, яку виконала пані Олена. І завершився концерт (знову в дуеті з паном Ігорем) іще одним шедевром Баха «Аве Марія».

Після закінчення концерту, користуючись нагодою, ведуча Оксана Єфіменко привітала Олену Мацелюх із перемогою на віртуальному міжнародному конкурсі в Ізраїлі, де вона посіла перше місце у двох номінаціях.

Ігор БЕРЕСТЮК

Читайте також: Учасники олімпійських ігор провели ранкову гімнастику для лучан

Загрузка...

Коментарі
Загрузка...
18 січня
Сьогодні
Вчора
16.01.2021