Голова Луцької виборчої комісії: «У нас забрали право не підтримувати жодного кандидата»

08 Жовтня 2015, 13:11
2624

Луцьку міську виборчу комісію на цих політичних перегонах очолив Леонід Будцев – людина із багатолітнім виборчим досвідом, за професією – скромний вчитель образотворчого мистецтва. Для роботи в комісії Леоніда Євгеновича делегував Блок Петра Порошенка, хоча не одні вибори поспіль Будцев був креатурою «Нашої України».

Від цієї політичної сили працював членом виборчої комісії на парламентських виборах у 2002 році, секретарем комісії – у 2007 році, заступником голови комісії на місцевих виборах у 2010 році та на позачергових виборах до Верховної Ради у 2014 році.

«Комунальний патруль» з’ясував, як відбувається виборчий процес у Луцьку та які його особливості у зв’язку з оновленим законодавством.

– Кандидати – зареєстровані, форма бюлетенів – визначена, що є наступним етапом у виборчому процесі? Над чим зараз працює Луцька виборча комісія?
– Зараз основне завдання – сформувати дільничні виборчі комісії. Ми маємо це зробити до 9 жовтня. Уже подали всі кандидатури на членів ДВК, і ми працюємо над перевіркою документів: копій паспортів, заяв. За законом, членом дільничної виборчої комісії може бути лише та людина, яка має право голосу на цих місцевих виборах, тобто – із пропискою у місті Луцьку. Уже знайшли кілька претендентів на члени ДВК із реєстрацією в районі і навіть в інших областях. Вони живуть у Луцьку по кілька років і вважали, що цього достатньо.

– Вистачає кандидатів для того, щоб сформувати дільничні комісії?
– Відразу після того, як перевіримо документи, будемо вивчати кількісний склад ДВК. За законом, велика дільниця не має мати більше, як 18 членів комісій. Загалом у нас є 22 подання: від самовисуванців у мери, від мерів від партій і від самих партій. Тому, очевидно, будуть дільниці, де на чотири претенденти буде більше від норми. Тоді проводитимемо жеребкування. Якщо ж буде недобір – а мінімальною кількістю членів ДВК є 14 осіб – будемо додавати членів рішенням комісії, самі шукатимемо людей.

Утворивши комісії, будемо вибирати керівний склад. Це перші за моєї пам’яті вибори, коли керівний склад ДВК не регламентується квотами. Раніше керівник, заступник і секретар визначалися квотою за кількістю подань. Зараз така норму відкинуто, і теоретично одна партія може обійняти всі керівні посади у дільничних комісіях.

– У який спосіб буде визначатися цей керівний склад ДВК?
– Ми разом із всіма охочими членами ДВК будемо створювати проект і виносити це питання на засідання. Насамперед зважатимемо на наявність досвіду. Звісно, перевірити, чи справді цей досвід був, чи під час заповнення документів його «приписали», не маємо змоги. Але в ході роботи це буде відразу зрозуміло.

Усе про всіх ми знати не можемо: це 83 дільниці, якщо брати навіть мінімальний склад – 14 членів, виходить понад  тисяча людей. І знову ж таки, треба мати бажання виконувати цю роботу, вона непроста.

– З бюджету оплачується робота не всіх членів дільничних комісій?
– На своєму першому засіданні кожна ДВК може звільнити не більш як двох осіб від виконання ними основних посадових обов’язків. Наприклад, вчитель потрапляє в ДВК, призначений головою і комісія голосує за звільнення його від основної роботи, тоді він пише заяву на ім’я директора школи, і наша бухгалтерія на основі цієї заяви буде нараховувати заробітну плату на період виборів. Закон визначає, що така оплата має бути не меншою, як на попередньому місці роботи, але не більшою, як в міського голови.

Тому, якщо це буде пенсіонер чи студент – отримуватиме мінімальну заробітну плату, а якщо, приміром, директор підприємства – більшу, відповідно до тієї, яку отримує на основному місці роботи. Це витягує гроші із загального бюджету, і не лишається коштів на винагороду. Бо зазвичай кошти, які лишаються у фонді заробітної плати після виборів, розподіляються пропорційно на всі дільниці. Я пам’ятаю вибори, коли кожному члену ДВК давали майже по цілому посадовому окладу, а були й такі вибори, коли перепадало 300 гривень на всю дільницю.

– Нове законодавство звузило повноваження виборчої комісії щодо зняття кандидатів з реєстрації?
– Раніше за певні порушення ми могли на засіданні давати кандидатам попередження, а після другого попередження могли зняти кандидата з перегонів. Зараз ми попередження давати можемо, але зрештою вони нічого не вирішують.

– Як тоді можна зняти кандидата за порушення?
– Через суд або рішенням ЦВК. Але, як на мене, краще б тих судів не було. Є така європейська практика, і я прихильник такої позиції: розсудити має виборець, це його право. А в нас часто хочуть забрати в виборця таке право: зробити це через суд, через комісію.

Була ситуація, коли обласна комісія зняла партії через недотримання гендерної квоти. У нас була така сама ситуація, ми проводили з цього приводу засідання того самого дня, звучали різні думки, я був прихильником позиції, що ухвалити остаточне рішення має виборець, а не ми.

– Що думаєте про нову систему виборів? Сприятиме вона кращому формуванню представницьких органів?
– Я можу сказати свою думку як виборець, а не як голова виборчої комісії. Нас націлювали на те, що має втілюватися європейська практика відкритих списків. Але зрештою ми не отримали відкритих списків. Таку систему впровадили, бо хотіли перестрахуватися, щоб представники попередньої влади не зайшли в місцеві ради, але ті люди просто ввійшли в інші партії і мають всі шанси знову прийти до влади. Боялися, що маючи кошти, їм простіше буде пройти через мажоритарні округи, але вони потрапили до списків і новостворених партій, і провладних.

З одного боку, лишилася прив’язка кандидата до округу, а з іншого – створено такі умови, що кандидат працює не на себе, а на партію, адже його персональна перемога не гарантує отримання мандата. Крім того, багато достойних людей, які могли б представляти нас в міській раді, не потраплять туди через те, що самовисування немає, а в партії не потрапили.

А ще, до речі, у нас забрали право не підтримувати жодного кандидата. П’ять років тому, коли ми обирали цей склад міської ради, в бюлетені була клітинка «Не підтримую жодного», а зараз її немає.
Особисто мені до вподоби, знову ж таки, не як голові комісії, а як виборцю – система, яку практикували в Сполучених Штатах. Там у бюлетені передбачено, окрім вибору кандидатів, які висунулися, можливість вписати когось на власний розсуд. І якщо у цієї людини, вписаної від руки, буде більше голосів на підтримку, ніж у будь-кого з офіційних кандидатів, вона перемагає. Читав, що таких прецедентів було два, коли люди вибрали депутатів, які навіть не заявляли про такий намір.

Як на мене, це реальний приклад відкритих списків. Коли людині дають можливість, побачивши, що в бюлетені немає того, кого вона хоче бачити своїм представником, все одно за нього проголосувати.
У нас, до речі, теж нерідко бувають випадки, коли в бюлетені дописують прізвища бажаних кандидатів, проте за нашим законодавством це вважається другою позначкою і бюлетень визнається недійсним.

– Минулих виборів була мажоритарна система, тобто виборці голосували безпосередньо за кандидатів, їхні імена, обличчя, обіцянки. Проте за результатами з’ясувалося, що орієнтувалися однаково на партію, яка висувала кандидата. Зрештою, в раді опинилося багато молодих, маловідомих людей від популярних політичних сил…
– Є в нашій раді і приклад, коли однофамілець міського голови став депутатом. Не можна сказати, що це сталося суто через те, що були однакові прізвища і люди плуталися. Адже проводив агітацію, працював. Але на кілька відсотків це все ж вплинуло.

Так само і щодо молодих людей, які зайшли від «Батьківщини». Вони теж не сиділи склавши руки, але бренд партії, безумовно, допоміг і додав голосів.

До речі, хочу зауважити, що на цих виборах не виділено кошти на виготовлення інформаційних плакатів, за якими людина могла б ознайомитися з усіма кандидатами перед голосуванням.  Тому виборці, які мало цікавляться передвиборчою агітацією, дізнаються про кандидатів безпосередньо із бюлетеня для голосування.

– Громада може виявити ініціативу й надрукувати такі інформаційні листівки самостійно?
– Усе, що буде друкуватися і поширюватися не нами, вважатиметься рекламною агітацією. А нам виділили мало коштів, тому ми в пресі друкуємо тільки два обов’язкові моменти: межі виборчих округів і результати виборів. Усе решту будемо розміщувати на сайті міської ради.

Ще серед «новинок» цих виборів є те, що члени дільничних виборчих комісій не будуть мати права залучити жодного технічного працівника. Зазвичай це була прибиральниця, діловод, а цього разу – не передбачено.

– Яку суму загалом виділили для Луцької виборчої комісії на проведення виборів?
– Один мільйон вісімсот гривень. Ці кошти ідуть на оплату праці, на канцтовари, на виготовлення кабінок для голосування, на транспортні послуги і послуги зв’язку.

– Кабінки для голосування виготовляють щовиборів?
– Не раз піднімали питання, щоб зробити якийсь склад, а наразі зберігаються лише урни для голосування. Наша бухгалтерія укладає договори на виготовлення кабін і перераховує фіксовану суму, яка враховує витрати і за роботу, і за матеріал. Але фактично, якщо дільниця щоразу в школі, завгосп зберігає кабіни і є випадки, коли навіть не розбирає повністю.

– Для голосування виборці будуть отримувати три бюлетені?
– Так, лучани отримають три бюлетені для голосування: із виборів депутата до обласної ради, до міської ради та Луцького міського голови. На спеціалізованих дільницях, а це – лікарні, будуть видавати не всі бюлетені. У законі прописано, що бюлетені видають тим виборцям, які проживають на території певного округу. Із виборів до обласної ради у Луцьку 12 округів, до міської ради – 42. Тому фактично треба, щоб лікарня, в якій перебуває виборець, потрапила до того самого округу, що і його домашня адреса – лише за цієї умови він отримає відповідний бюлетень.

– Коли знайомилися із списками кандидатів, були якісь несподіванки?
– На кожних виборах є якісь неочікувані люди, але це вже не дивує. Знайшов кількох знайомих, колишніх учнів…

– А те, що є представники цікавих професій, наприклад, офіціантка, священик – не дивує?
– Мені здається, що такі кандидати завжди є, просто в пам’яті лишаються тільки переможці. Тоді про них і запам’ятовується більше: від кого йшов, хто за професією. А решту кандидатів згадати навіть нереально. На минулих виборах було близько 20 кандидатів у мери, а зараз – 12, і партій було суттєво більше, тому і кандидатів – більше.

– Що порадите виборцям для того, щоб не отримали неприємних несподіванок під час оголошення результатів виборів?
– По-перше, вчасно перевірити, чи є в списку виборців. Із 15 жовтня це можна буде зробити безпосередньо на дільницях, а вже зараз можна напряму в реєстрі виборців, до речі, є зручна електронна система.

І, звісно – прийти та проголосувати. Не лишатися осторонь, щоб через якийсь час не зрозуміти, що мали шанс ухвалити рішення, але інші це зробили за вас.

Коментар
28/03/2024 Четвер
28.03.2024
Афіша
  • Сьогодні
  • Завтра
  • Незабаром