Квест по «ЛПЕ»: куди поділися валідатори за мільйон

16 Грудня 2017, 09:50
Шукаючи валідатори... 4901
Шукаючи валідатори...

Про облік пасажирів у тролейбусах Луцька активно говорять з початку року. Впровадження електронної системи обліку та оповіщення за прикладом інших міст мало вирішити проблему витоку коштів та збільшити дохід комунального підприємства «Луцьке підприємство електротранспорту».  Однак, рік добігає кінця, а валідаторів у тролейбусах не видно. Куди ж поділися пристрої за майже мільйон гривень, які мали стати «кроком у майбутнє»  луцького КП, з’ясовувала журналістка Район.Луцьк.

Що сталося?

В грудні 2016 року підписали договір між «Луцьким підприємством електротранспорту» та ТзОВ «Системний зв’язок» на впровадження автоматизованої cистеми обліку пасажирів (АСОП). Систему впроваджували по березень 2017-го: закупили валідатори,  встановили систему оповіщення про зупинки, навчали кондукторів. У квітні і травні провели тестування роботи валідаторів у тролейбусах.

31 травня підписали акт про закінчення тестового режиму роботи. У акті йшлося про те, що «сторони договору жодних претензій одна до одної не мають», що фактично означає придатність системи обліку до роботи у Луцьку. Однак, вже наступного дня всі валідатори поклали на полиці, а система була відключена від головного сервера.

Згідно акту, тестування пройшло успішно
Згідно акту, тестування пройшло успішно

Що говорять у тролейбусах?

Квест під назвою «Знайди валідатор» ми почали із катання тролейбусами. Перед тим написали запит до Луцької міської ради про те, скільки коштів з міського бюджету витратили на закупівлю пристроїв, та чому їх не видно на тролейбусних маршрутах. Але чиновники відповідають довше, ніж кондуктори. Приємним жіночкам у зелених жилетках, незмінним супутницям луцьких тролейбусів, завжди є що сказати.

Вони відривають мені пільговий квиток, і з підозрою дивляться на фотокамеру в мене на шиї. Раніше у них на шиях так само висів валідатор.

Мій найтрадиційніший квиток і решта
Мій найтрадиційніший квиток і решта

Замість валідаторів тепер - сумочки, квитки і руки кондукторів
Замість валідаторів тепер - сумочки, квитки і руки кондукторів

Сьогодні пані Жанна плавним рухом руки миттєво дістає мені решту з потертої борсетки, і віддає її разом із легенько надірваним зверху квитком. Жінка охоче розповідає про всі труднощі, які довелося пережити кондукторам за час впровадження автоматизованої системи обліку, та щиро радіє, що ті «складні часи» вже позаду.  

«Ми його важили на електронній вазі. 740 чи 760 грам. Плюс півсумки залізних гривень і копійок, талони, блокнотики, ручки – це все на собі людина повинна носити протягом цілого робочого дня», – розповідає кондукторка Жанна.

За словами жінки, незручність роботи із новою технікою полягає ще й у тому, що валідатори неконтрольовано «викидають» квитки.

«Нам дають дві картки: для студенів і звичайну. Якби давали ще й пенсійну, то що її, вибачте, в зуби брати?! До того ж, ми тоді ще талони мали. Коли я провела карткою, то тією самою рукою я відриваю квиток. І, виходить, коли квиток відриваєш – то карта проводиться вдруге. І квиток вилазить знову. Тобто, це вже квиток, за який я маю заплатити із власної кишені. У нас був такий випадок, що кондуктор ішла, а за нею стрічка з квитків була на півтролейбуса. Вона просто тримала картку в руці близько до валідатора».

За словами пані Жанни, виручка тоді суттєво впала, а від пристроїв у кондукторок почалися проблеми зі здоров’ям: тиск, кров з носа і запаморочення.

Що говорять офіційно?

А поки ми каталися тролейбусами та розмовляли з кондукторками, прийшла відповідь на згаданий вище запит.

«З мiсцевого бюджетy було видiлено коштiв на суму 9З6 132 грн., з яких 391 200 грн. витрачено на закупiвлю 60 шт. ручних валiдаторiв для кондукторів NEWPOS 8110R та 545 532 грн. - на часткову оплату програмного забезпечення для функціонування системи диспетчерського контролю, сповiщення пасажирiв, автоматизованоi оплати проїзду та облiку пасажирiв.

Слiд вiдмiтити, що при впровадженнi цiєi системи облiк пасажирiв виявився недостовiрним, не в повному об'ємi облiковуються платники, пiльговики та учнi, студенти. Подальше вrrровадження даного проекту є недоцiльним», - доступно відповів нам перший заступник міського голови Григорій Недопад.

Ну, втратили мільйон. З ким не буває?
Ну, втратили мільйон. З ким не буває?

Тобто, базована на позитивному досвіді інших українських міст система не виправдала себе у Луцьку. Проте міська рада закликає не розчаровуватися. Подумаєш, мільйон… Ще в листопаді вони створили робочу групу із розробки іншої інновації для підприємства, базованої вже на позитивному європейському досвіді – «картки лучанина»! Скільки коштів потребуватиме впровадження нової системи, наразі невідомо.

Що говорять неофіційно?

Одразу після відповіді з міськради ми вирішили зателефонувати у підприємство, і пошукати валідатори там. Це було на початку грудня. У підприємстві нам відповіли, що коментар дадуть не раніше середини грудня, коли завершать кінцеву перевірку результатів невдалого, як нам вже відомо, проекту.

Тому у пошуках «слідів» валідаторів ми звернулися до Ігоря Грицюка, який очолював підприємство під час впровадження проекту, активно його просував, був звільнений та зараз намагається поновитися на посаді через суд.

«Система повністю була впроваджена на підприємстві. Без жодних підстав і висновків міська рада припинила проект, і до сьогодні мені не зрозуміло, чому лучан позбавили електронного обліку. Виручка зросла на 10-15%, залежно від маршруту. Ця система якраз дозволяла провести облік не тільки платних пасажирів, а й пільговиків, і тому міська рада могла бачити реальну кількість перевезених пільгових пасажирів. А це ті кошти, які вони відшкодовують КП», – каже чоловік на початку розмови.

Він пояснює, що кондукторам вигідніше працювати без реального обліку, і ділитися «тіньовою» виручкою із керівництвом «ЛПЕ». Тому чекати, що інноваційна «абсолютно прозора» система тут запрацює, за його словами, марно.

Що кажуть в «ЛПЕ»?

Сюди ми прийшли, як і домовлялися – в середині грудня. У підприємстві електротранспорту винуватять попереднє керівництво у неправильному проведенні тестування та неправдивих висновках на його основі.

У підприємстві винуватять попередніх керівників
У підприємстві винуватять попередніх керівників

Акт про завершення тестування системи, за яким валідатори визнали придатними для роботи, викликав підозри у виконувача обов’язків керівника «ЛПЕ» Володимира Пуца. Його не засвідчили головний бухгалтер та начальник планового відділу.

«Я прийшов на посаду 10 липня. Тоді валідатори вже більше місяця не працювали. Ми почали вивчати, чому система, за яку заплачено 986 тисяч з міського бюджету і за яку ще два мільйони гривень треба сплатити, не працює».

Володимир Пуц, в.о. керівника комунального підприємства «Луцьке підприємство електротранспорту»
Володимир Пуц, в.о. керівника комунального підприємства «Луцьке підприємство електротранспорту»

Написані у звіті використання валідаторів цифри відрізнялися від реалних на 20-30%, переконує Володимир Пуц. Близько третини кондукторів так і не освоїли принципи роботи валідаторів, тому навчання і тестування було не достатньо.Ручний валідатор, каже в.о. керівника, - це вже пройдений етап. Кондуктори без них встигають «обілетити» більше людей, і відповідно збільшують виручку підприємства.

Володимир Пуц, в.о. керівника комунального підприємства «Луцьке підприємство електротранспорту»
Володимир Пуц, в.о. керівника комунального підприємства «Луцьке підприємство електротранспорту»

Ще один жирний мінус в бік валітаторів лунає з погляду … гігієни. Такі пристрої у луцьких тролейбусах, виявляється, носити негігієнічно. А все тому, що ремінці до пристроїв кондуктори одягають на шиї, а шиї, за словами Володмира Пуца, «у кожного різні».

«Світле майбутнє»

Альтернатива одна: у кожному з тролейбусів міста повинен бути стаціонарний термінал з безконтактною та безготівковою оплатою. Такий термінал має стояти на вході до транспортного засобу, і розраховуватися можна буде новим проектом міської ради - «карткою лучанина». Це буде спеціальний проїзний документ, який матимуть і платники, і пільговики.

Для того, аби такі термінали у місті запрацювали, потрібно спочатку оновити рухомий склад «ЛПЕ», тролейбусам якого сьогодні не менше 25 років. Наразі містом курсують 42 тролейбуси. Аби забезпечити потреби обласного центру, одночасно має працювати не менше 80. Суму, яку треба потратити спочатку на оновлення рухомого складу, а потім і на встановлення автоматичної системи обліку пасажирів, важко навіть уявити.

Попри все, на підприємстві працюють справжні оптимісти. Не зважаючи на те, що в Україні поки нема прикладів стовідсоткового впровадження такої системи у підприємства електротранспорту, Володимир Пуц щиро сподівається, що вже з наступного року над питанням почнуть активно працювати, і показувати перші результати.

***

А поки-що 60 новеньких валідаторів загальною вартістю в майже мільйон гривень тихо спочивають на полиці у касі підприємства, так і не дочекавшись свого зоряного часу. 

60 новеньких валідаторів за мільйон...
60 новеньких валідаторів за мільйон...

... лежать на полиці у касі «ЛПЕ» до невизначеного часу
... лежать на полиці у касі «ЛПЕ» до невизначеного часу

Людмила РОСПОПА

Використання цього матеріалу без дозволу редакції «Район.Луцьк» заборонене. Авторські права захищені українським і міжнародним законодавством. Під «використанням» мається на увазі повна або часткова републікація цього матеріалу на сторінках інших інтернет-видань (окрім соціальних медіа). Щодо використання матеріалу телефонуйте +38 066 413 29 28 або пишіть на редакційну електронну адресу [email protected]

Коментар
28/03/2024 Четвер
28.03.2024
Афіша
  • Сьогодні
  • Завтра
  • Незабаром